افزایش نگرانی خانواده‌های زندانیان در پی اعدام‌های مخفیانه در عربستان سعودی

افزایش نگرانی خانواده‌های زندانیان در پی اعدام‌های مخفیانه در عربستان سعودی
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 21:44

عربستان سعودی اخیرا در سایه سکوت محافل بین‌المللی، ده‌ها نفر را مخفیانه و بدون مطلع کردن خانواده‌های آنان اعدام کرده است.

العالم - عربستان سعودی

بازماندگان اعدام‌شدگان در عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که حکومت بدون آن که به آنها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است.

یکی از این موارد، خانواده "مصطفی خیاط" - یکی از این اعدام‌شدگان - است که می‌گوید هیچ خبر و اطلاعی پیش از اعدام به آنها داده نشده بود.

آنها هنوز جنازه مصطفی را تحویل نگرفته‌اند. محل دفنی هم به آنها نشان داده نشده است. می‌گویند آخرین باری که صدای مصطفی را شنیده‌اند در حین یک تماس تلفنی از زندان بوده که در پایان آن مصطفی با مادرش این چنین خداحافظی کرده: "خیلی خوب، من باید برم. خوشحالم که شما سالمی".

مصطفی یک ماه بعد از آخرین تماس تلفنی با مادرش، در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ در بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی در تاریخ معاصر عربستان اعدام شد.

بنابر گزارش جدید نهادهای حقوق‌بشری، مجازات اعدام در عربستان از سال ۲۰۱۵ - یعنی زمان روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور - تقریبا دو برابر شده است.

نام مصطفی تنها یکی از نام‌ها در فهرست طولانی و در حال تکمیل افراد اعدام شده در آن روز است که یک گروه حقوق بشری به نام "رپریو" در همکاری با یک سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشری به دقت در حال تکمیل آن است و گزارش جدیدی از تحقیقات خود درباره اعدام‌های مخفیانه در عربستان سعودی منتشر کرده است.

عربستان سعودی در اقدامی که نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر تلقی می‌شود از مجازات اعدام به طور دوره‌ای برای ساکت کردن مخالفان و تظاهرکنندگان استفاده می‌کند.

علیرغم ادعاهای مکرر عربستان سعودی مبنی بر محدود کردن استفاده از مجازات اعدام برای خردسالان، از سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱ نفر که موقع بازداشت کودک بودند، اعدام شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها