مجله انگلیسی: به دلیل ترکیه، فاجعه غذایی و زیست‌محیطی جان میلیون‌ها سوری را تهدید می‌کند

مجله انگلیسی: به دلیل ترکیه، فاجعه غذایی و زیست‌محیطی جان میلیون‌ها سوری را تهدید می‌کند
جمعه 14 بهمن 1401 - 22:29

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه ترکیه ۹۰ درصد از جریان آب رودخانه فرات را در کنترل دارد، تأکید کرد که سیاست‌های ترکیه خطری غذایی و آبی برای ساکنان شمال سوریه ایجاد می‌کند.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، روزنامه نیو اینترنشنالیست در گزارشی نوشته است سوریه و ترکیه در سال ۱۹۸۷ توافق کردند که ۵۰۰ متر مکعب از آب فرات در هر ثانیه به سوریه برود و در مقابل، ‌سوریه از حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) دست بردارد، حزبی که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند.

اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال از این توافق، این همکاری میان دو کشور به بن‌بست رسیده است. از اوایل ۲۰۲۱ حجم آب ورودی از ترکیه به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته و علاوه بر کاهش تولید برق، زندگی میلیون‌ها تن را به خطر انداخته است.

افزون بر آن، یک دهه جنگ در سوریه هم این وضعیت را تشدید کرده است تا جایی‌که ترکیه از آب به عنوان یکی از سلاح‌های خود در جنگ علیه شبه‌نظامیان قسد استفاده می‌کند، نبردی که چندین حمله نظامی را هم در پی داشته است.

طبق گزارش این روزنامه، ترکیه با شبکه‌ سدهایی که در مسیر این رودخانه در خاک خود ایجاد کرده، عملا می‌تواند میزان آب دریافتی همسایه جنوبی خود را کنترل کند.

با توجه به وابستگی میلیون‌ها نفر به رودخانه فرات، دیدگاه غالب در منطقه این است که ترکیه عمدا آب‌های منتشر شده از خاک خود را آلوده می‌کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها