آیا اردوغان در طرح احیای روابط ترکیه و سوریه موفق می‌شود؟

آیا اردوغان در طرح احیای روابط ترکیه و سوریه موفق می‌شود؟
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 16:14

کارشناسان سیاسی معتقدند گروه‌های مسلح در سوریه به‌ویژه گروه‌های مورد حمایت آمریکا خواهان نزدیکی ترکیه و دولت سوریه نیستند؛ این گروه‌ها در مورد رهایی خود از یوغ آمریکا جدی نیستند به طوری که با کوچک‌ترین اشاره واشنگتن از همه توافق‌های قبلی دست برداشتند.

العالم- نظرکده

این کارشناسان تأکید دارند یکی از عوامل متعددی که می‌تواند مانع از نزدیک شدن ظاهری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به سوریه شود، گروه‌های مسلح و تروریستی حاضر در ادلب است که تحت حمایت آمریکا هستند و مانع هر گونه نزدیکی بین دولت ترکیه و سوریه خواهند شد.

به گفته این کارشناسان، آمریکا همچنان در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان شورشی موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد)، کنترل بازی را در دست دارد و تا این لحظه نیروهای کُرد قسد تلاش جدّی برای رهایی از یوغ آمریکاییها نشان نداده‌اند و در مراحل قبلی که تهدید ترکیه علیه مناطق تحت کنترل قسد وجود داشت.

فرماندهان نیروهای قسد همراه با گروه سیاسی خود دست به دامان روسیه می‌شدند تا به دمشق متوسل شوند و ارتش سوریه در کنار آنها باشد؛ اما وقتی به دمشق رفتند به محض اشاره و وتوی آمریکایی‌ها، نیروهای قسد از همه توافقاتی که منعقد شده بود، عقب‌نشینی کردند.

کارشناسان سیاسی در عین حال متذکر شدند: واشنگتن بر این است که توافق "آستانه" تکمیل نشود و سوریه باید در دایره فرسایش باقی بماند. حقیقت ماجرا این است که مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان قسد، دارای منابع نفت، گاز، آب، دشت‌های گندم و غیره است که از طریق آن‌ها، دولت سوریه می‌تواند تحریم‌ها و محاصره اعمال شده بر آن را بشکند و روند توسعه، بازگشت پناهندگان و ایجاد زیرساخت ها را از طریق منابع این مناطق آغاز کند. ولی نکته اینجاست که آمریکا نمی‌خواهد این قضیه اتفاق بیافتد.

برخی از ناظران نیز بر این عقیده‌اند که موانع زیادی در مسیر تلاش‌های دولت رجب طیب اردوغان برای احیای روابط دوجانبه ترکیه و سوریه قرار دارد که بارزترین آنها انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترکیه و احتمال انجام اصلاحات در قانون اساسی و نیز وجود گروه‌های تروریستی تحت حمایت کشورهای خارجی در سوریه است.

ناظران همچنین می‌گویند یکی دیگر از موانع، تلاش آمریکا برای ایجاد جایگزینی برای گروه قسد است؛ به نحوی که دولت اردوغان به حمله نظامی زمینی علیه شمال سوریه تهدید کرده؛ امری که حضور و نفوذ ایالات متحده در منطقه جزیره سوریه را که تحت اشغال شبه‌نظامیان قسد است، در معرض خطر قرار می‌دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها