اردوغان: کشورهای غربی هزینه تعطیلی کنسول‌گری‌هایشان را خواهند پرداخت

اردوغان: کشورهای غربی هزینه تعطیلی کنسول‌گری‌هایشان را خواهند پرداخت
دوشنبه 17 بهمن 1401 - 07:53

اقدام هماهنگ کشورهای غربی در تعطیلی کنسول‌گری‌هایشان در ترکیه انتقاد تند اردوغان را به همراه داشت.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورهای غربی برای صدور هشدارهای امنیتی و تعطیلی موقت کنسول‌گری‌هایشان در ترکیه در هفته گذشته «هزینه» خواهند داد. این در حالی است که پلیس ترکیه می‌گوید هیچ تهدیدی جدی برای خارجی‌ها پس از دستگیری 15 مظنون داعش در روز یکشنبه وجود ندارد.
آنکارا روز پنجشنبه سفرای 9 کشور را احضار کرد تا از تصمیم آنها برای تعطیلی موقت نمایندگی های دیپلماتیک و صدور هشدارهای امنیتی انتقاد کند. مقامات ترکیه روز بعد گفتند کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و آلمان، اطلاعاتی را برای تأیید ادعاهای‌شان مبنی بر تهدید امنیتی به اشتراک نگذاشته‌اند.
اردوغان در دیداری از پیش ضبط‌شده با جوانان که روز یکشنبه پخش شد، گفت: «روز گذشته، وزارت خارجه ما همه آنها را احضار کرد و هشدار لازم را داد و به آنها گفت اگر به همین روند ادامه دهید، هزینه سنگینی خواهید پرداخت.»
علاوه بر این تعطیلی‌ها، چندین کشور غربی به شهروندانشان در مورد افزایش خطر حملات به نمایندگی‌های دیپلماتیک و عبادتگاه‌های غیرمسلمان در ترکیه هشدار دادند.
ترکیه ماه گذشته مذاکرات برای الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را به دنبال اعتراضی در استکهلم که طی آن یک نسخه از قرآن به شکلی موهن سوزانده شد، به حالت تعلیق درآورد.
اردوغان افزود کشورهای غربی «برای به دست آوردن زمانی بیشتر بازی می‌کنند» و «تصمیمات لازم» در جلسه کابینه روز دوشنبه اتخاذ خواهد شد؛ بدون اینکه به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره کند.

پربیننده ترین خبرها