ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح رسید

ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح رسید
دوشنبه 17 بهمن 1401 - 12:36

مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیک سبب کاهش تاریخی ارزش لیر ترکیه شد.

العالم - ترکیه

بنابر گزارش رویترز، لیر ترکیه در معاملات اولیه روز دوشنبه در برابر دلار به پایین ترین سطح رسید زیرا تقویت ارزش دلار و خطرات ژئوپلیتیک بر این ارز تاثیر گذاشته است. در معاملات آغازین روز دوشنبه، هر دلار با 18.85 لیر معامله شد.
ارزهای مهم در بازارهای نوظهور پس از افزایش چشمگیر ارزش دلار در روز جمعه در پی گزارش تقویت مشاغل در ایالات متحده که نشان می دهد بانک مرکزی آمریکا ممکن است برای مدت طولانی تری در حالتی تهاجمی باقی بماند، تحت فشار زیادی قرار گرفتند.
همچنین هشدار واشینگتن به آنکارا در مورد صادرات مواد شیمیایی، ریزتراشه‌ها و سایر محصولاتی که مسکو می‌تواند در عملیات نظامی خود در اوکراین از آن‌ها استفاده کند، این برداشت را تقویت کرده است که آمریکا برای اجرای تحریم‌ها بر ضد ترکیه مصمم‌تر شده است.
بازارها همچنین در انتظار تأثیر زمین‌لرزه 7.8 ریشتری در مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه در روز دوشنبه بودند که در پی آن، بر اثر فروریختن ساختمان ها در سراسر منطقه دست‌کم بیش از 360 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.
لیر ترکیه آخرین بار در 26 دسامبر سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسید و رقم 18.844 را در برابر دلار ثبت کرد. این ارز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به 1 درصد کاهش را تجربه کرده است.

پربیننده ترین خبرها