شمخانی در گفتگو با العالم: حضور بیگانگان عامل بی ثباتی در منطقه است

پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 09:51

دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که امنیت و ثبات افغانستان جزء اولویت های ایران است.

العالم - ایران

شمخانی در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای که در مسکو برگزار شد تأکید کرد که حضور نظامی آمریکا در منطقه عامل بی ثباتی و ناامنی منطقه است و تجربه افغانستان این موضوع را ثابت کرده است.

دبیران امنیت ملی هشت کشور همسایه افغانستان با حضور در پنجمین کنفرانس خود در مسکو تمام تلاش خود را برای ایجاد فرصت های جدید در این کشور به کار گرفتند.

دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه این کنفرانس در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: کشورهای همسایه افغانستان در این کنفرانس به بررسی اوضاع امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان و مقایسه آن با قبل پرداخته و تصوری از آینده این کشور را ترسیم می کنند.

وی طی سخنانی در این کنفرانس خاطرنشان کرد که نباید اجازه داد که ناامنی تبدیل به بلایی مشترک در همه کشورهای منطقه شود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین تصریح کردند که عامل اصلی مشکلات موجود در منطقه، مداخله بیگانگان است که به انواع مختلف دنبال تحقق منافع خود هستند و همین امر بر اوضاع امنیتی کشورهای منطقه تأثیر منفی گذاشته است.

حسن کاظمی، سفیر ایران در افغانستان هم به خبرنگار العالم گفت: ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است. سیاست های اشتباه آمریکا ظرف 20 سال اشغال افغانستان، این کشور را به کانون تنش و بی ثباتی تبدیل کرده است.

در بیانیه پایانی این کنفرانس از همه طرف ها خواسته شده است که خشونت را کنترل کنند همچنین از جنبش طالبان هم خواسته شده است به منظور ایجاد محیطی مثبت و سازنده برای مذاکره و حل اختلافات موجود و رسیدن به صلح و ثبات در این کشور و منطقه، "حملات بهاری" خود را متوقف کند.

نشست دبیران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان، رویداد تازه ای نیست اما همه دیده ها منتظر نتایج آن است تا شاید با نزدیک کردن مواضع و دیدگاه ها، به راه حل فوری برای مشکلات افغانستان و کشورهای منطقه بینجامد.

پربیننده ترین خبرها