ناخرسندی قانونگذار آمریکایی از عدم اقدام برزیل علیه ناوهای ایران

ناخرسندی قانونگذار آمریکایی از عدم اقدام برزیل علیه ناوهای ایران
شنبه 22 بهمن 1401 - 03:05

یک نماینده کنگره آمریکا از اینکه دولت برزیل مانع پهلوگیری ناوهای ایران در بندر «ریودوژانیرو» نشده ابراز ناخرسندی کرد.

العالم-آمریکا

یک نماینده کنگره آمریکا از اینکه دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل مانع از پهلوگیری دو ناو ایران در بندر «ریودوژانیرو» نشده ابراز ناخرسندی کرده است.

پیش از این خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از منابع گمنام مدعی شده بود دولت داسیلوا در آستانه سفرش به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن»، «تحت فشارهای واشنگتن» پهلوگیری دو ناو نیروی دریایی ایران به‌نام‌‌های «مکران» و «دنا» در بندر یادشده را به تأخیر انداخته است.

این خبرگزاری مدعی شده بود که دو کشتی جنگی مذکور قرار بوده از تاریخ ۲۳ ژانویه تا ۳۰ ژانویه در بندر ریودوژانیرو پهلو بگیرند اما برزیل اعلام کرده که پهلوگیری این کشتی‌ها به بازه زمانی ۲۶ فوریه تا ۳ مارس منتقل شده است.

رویترز ادعا کرده بود این اقدام بخشی از تلاش‌های دولت داسیلوا برای بازسازی روابط با دولت آمریکا، بعد از تنش‌های ایجادشده در روابط دو کشور در دوره رئیس‌جمهور پیشین برزیل است. این در حالی است که داسیلوا از سال‌های دور از منتقدان تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.

با وجود این، یک سخنگوی وزارت خارجه برزیل این ادعای رویترز که تأخیر در پهلوگیری کشتی‌های جنگی ایران تحت فشار آمریکا صورت گرفته را تکذیب کرد. وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از دلیل تغییر تاریخ پهلوگیری کشتی‌های ایران گفت که این موضوع ارتباطی با آمریکا ندارد.

تحولات فوق واکنش «مایکل مک‌کاول»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را به همراه داشته که از دولت برزیل بابت عدم جلوگیری کامل از پهلوگیری «دنا» و «مکران» انتقاد کرده است.

وی در بیانیه‌ای نوشت: «برای رئیس‌جمهور لولا داسیلوا کاملاً غیرقابل قبول است که برای ترضیه کاخ سفید قبل از دیدار امروز با بایدن پهلوگیری دو کشتی جنگی ایران در برزیل را به جای لغو صرفاً به تعویق بیندازد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ایران از دیرباز به دنبال پیشروی در این منطقه بوده و رئیس‌جمهور بایدن بایستی از رئیس‌جمهور لولا داسلیوا بخواهد کاملاً از پهلوگیری این دو کشتی جلوگیری کند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها