تظاهرات علیه نژادپرستی در انگلیس

تظاهرات علیه نژادپرستی در انگلیس
شنبه 22 بهمن 1401 - 18:06

یک روز بعد از تظاهرات خشونت‌آمیز گروه‌های راست افراطی علیه پناهجویان مستقر در انگلیس، صدها تن از مخالفان نژادپرستی و ضد فاشیست در خیابان‌های مرکزی لندن دست به تظاهرات زدند.

العالم - اروپا

شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی شعارهایی را علیه فاشیسم، نژادپرستی و در حمایت از پناهجویان سر داده و تصریح کردند که اجازه نمی‌دهند افرطی‌ها باعث شکاف در جامعه شوند. آن‌ها شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی برخی از آن‌ها عبارت‌هایی همچون ' نه به فاشیسم'، 'نه به نژادپرستی' و 'نازیسم دیگر تکرار نخواهد شد' نوشته ‌شده‌بود.

هم زمان شماری از هواداران گروه‌های راست افراطی تلاش کردند تا نظم این تظاهرات را برهم زنند اما دخالت پلیس و ایجاد حائل انسانی مانع شد. برخی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که درگیری‌های لفظی میان دو طرف شکل‌گرفته اما منجر به بروز خشونت نشده است.

تظاهرات امروز پس از آن برگزار شد که اعتراضات شب گذشته گروه‌های راست افراطی علیه پناهجویانی که توسط وزارت کشور انگلیس در هتلی واقع در لیورپول اسکان داده، باعث بروز نا آرامی و خبرساز شد.

معترضان تندرو در جریان این تظاهرات اشیاء آتش‌زا به سمت ساختمان هتل پرتاب کرده و یک ون پلیس و تجهیزات آن را به آتش کشیدند. گفته می‌شود که این حرکت اعتراضی توسط گروه افراطی آلترناتیو برنامه ریزی شده است. پلیس اعلام کرد که سه نفر را به ظن اختلال خشونت‌آمیز دستگیر کرده است.

کلر موزلی، بنیانگذار موسسه خیریه «Care۴Calais» که از پناهجویان حمایت می‌کند و در تظاهرات امروز شرکت کرد، گفت: «نمی‌دانم که آیا پناهجویان در امان خواهند بود یا خیر. از آنچه در لیورپول دیدم عمیقاً شوکه شده‌ام».

ناظران معتقدند که در پی رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ و تشدید قوانین ضد مهاجرتی، فضای تنفر و بیگانه هراسی در این کشور افزایش یافته است.

چندی پیش، به دنبال ناپدید شدن شماری از کودکان پناهجو در انگلیس، احزاب مخالف دولت و حامیان کودک دولت انگلیس را متهم کردند که جوانان آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار داده است. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «رابرت جنریک» معاون وزیر کشور انگلیس چندی پیش به قانونگذاران گفت بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال در محل اقامت مورد تایید دولت مفقود شده‌اند. بیشتر این افراد پسران نوجوان اهل آلبانی بودند.

این درحالیست که دولت انگلیس به‌عنوان یکی از مدعیان پرچمداری حقوق بشر لایحه‌ای را در راستای سیاست‌های پوپولیستی مقابله با ورود پناهجویان به این کشور در دست تهیه دارد که بر اساس آن حق اعتراض مهاجران به حکم اخراج از کشور هم سلب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دولت انگلیس تاکنون طرح‌های مختلفی را برای مقابله با مهاجرت به این کشور به اجرا گذاشته که نه تنها ناکارآمد بوده بلکه باعث تشدید فضای بیگانه‌هراسی و جرائم مرتبط با نژادپرستی شده است.

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز ۷۱ درصد از مردم انگلیس معتقدند که دولت سوناک عملکرد بدی را در مدیریت نظام مهاجرتی این کشور نشان داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها