مقام ارشد سازمان ملل: مرحله امداد و نجات زلزله رو به پایان است

مقام ارشد سازمان ملل: مرحله امداد و نجات زلزله رو به پایان است
دوشنبه 24 بهمن 1401 - 14:32

مارتین گریفیتس از انتقال اولویت‌ها در مناطق زلزله‌زده به ارائه سرپناه، غذا، مدرسه و مراقبت های روانی اجتماعی خبر داد.

العالم - سوریه

بنابر گزارش رویترز، مارتین گریفیتس، رئیس امدادرسانی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در جریان بازدید از حلب در شمال سوریه گفت مرحله نجات و امداد در زلزله ترکیه و سوریه «رو به پایان است» و اکنون فوریت به ارائه سرپناه، غذا، مدرسه و مراقبت های روانی اجتماعی تبدیل شده است.
این مقام همچنین خاطرنشان کرد سازمان ملل متحد از مناطق تحت کنترل دولت در سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان شمال غرب این کشور - که بر اثر زلزله مرگبار نیز ویران شده است، کمک ارسال خواهد کرد.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، در حالی که عملیات امداد و نجات وارد هشتمین روز خود می شود، زمان مساعد برای خارج کردن افراد به شکل زنده از ویرانه ها «تقریباً به نقطه صفر رسیده است».
ادواردو رینوسو آنگولو، استاد انستیتوی مهندسی در دانشگاه ملی مکزیک، در این خصوص گفت: احتمال زنده ماندن افرادی که هنوز در زیر آوار مانده اند پس از 9 روز نزدیک به صفر است.
اظهارات وی توسط دیوید الکساندر، استاد برنامه ریزی و مدیریت اضطراری در دانشگاه کالج لندن نیز تأیید شد. او در این خصوص گفت این احتمال به دلیل ساخت و ساز ضعیف بسیاری از ساختمان ها در سوریه و ترکیه کمتر نیز شده است.
دما در شب گذشته در مناطق زلزله‌زده به -6 درجه سانتیگراد کاهش یافت که احتمالاً باعث هیپوترمی (سرمازدگی) در بین افراد زنده می شود.
دکتر استفانی لارو، پروفسور طب اورژانس در ویرجینیا تک، گفت: «روش معمولی که بدن هیپوترمی را جبران می‌کند، لرز است – و لرزیدن به کالری زیادی نیاز دارد».
وی افزود: «بنابراین، اگر کسی برای چند روز از غذا محروم باشد و در معرض دمای پایین قرار بگیرد، احتمالاً سریع‌تر تسلیم هیپوترمی می‌شود.»

پربیننده ترین خبرها