شرمن: امیدوارم آمریکا وارد مناقشه چین با تایوان نشود

شرمن: امیدوارم آمریکا وارد مناقشه چین با تایوان نشود
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 01:01

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ادامه گفت‌وگو با چین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن در «مسیر اجتناب‌ناپذیر مناقشه» با پکن بر سر تایوان قرار نگیرد.

العالم-آمریکا

شرمن چهارشنبه در سخنانی در اندیشکده بروکینگز گفت: امیدوارم که در مسیر اجتناب‌ناپذیر مناقشه با چین قرار نگیریم. اگر مناقشه‌ای بر سر تنگه تایوان ایجاد شود یک مساله امنیتی برای آسیا و امنیت اقتصادی تمام دنیا ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد که کشورها با مشاهده وضعیت اوکراین در یافته‌اند که مناقشه‌ها تبعاتی برای تمام دنیا خواهند داشت.

شرمن با اشاره به پرواز بالون‌های چینی بر فراز آمریکا گفت که به رغم اختلافاتی که در این زمینه ایجاد شده است، واشنگتن به حفظ خطوط ارتباطی با پکن ادامه خواهد داد.

هر چند آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در پی پرواز بالون‌های چینی سفر خود به پکن را به تاخیر انداخته است اما شرمن مدعی شد که واشنگتن «هرگز ارتباط با چین را متوقف نکرده و برای ایجاد تفاهم تلاش کرده است

وی افزود: ما خطوط ارتباطی با جمهوری خلق چین را باز خواهیم گذاشت تا بتوانیم بطرزی مسئولانه رقابت میان دو کشور را مدیریت کنیم.

شرمن اظهار کرد: ما شاهد مناقشه با چین نیستیم. ما به قدرت دیپلماسی برای جلوگیری از ارزیابی‌های اشتباهی که ممکن است منجر به مناقشه شود، اعتقاد داریم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای تندروهای آمریکایی برای خارج کردن واشنگتن از اقتصاد چین خاطرنشان مرد: ما درباره خروج از هیچ جایی صحبت نمی‌کنیم بلکه هر جایی که منطقی باشد ریسک‌ها را کاهش می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن بر سر نگرانی‌هایی که در مورد آنچه که نقض حقوق بشر در هنگ کنگ، تبت و سین کیانگ، استفاده از فشار اقتصادی و رفتار تهدیدآمیز علیه تایوان می‌نامد، قاطعانه می‌ایستد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها