آمریکا: از عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد حمایت نمی‌کنیم

آمریکا: از عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد حمایت نمی‌کنیم
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 02:31

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال سوریه به رغم زلزله مرگبار و ویرانگر در این کشور مدعی شد از کمک رسانی به سوری ها حمایت اما از عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد حمایت نمی کنیم.

العالم-آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با بیان اینکه واشنگتن از عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد حمایت نمی کندف مدعی شد اما به دنبال کمک رسانی به سوری های آسیب دیده در زلزله هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رغم بازگشایی دو گذرگاه مرزی باب السلام و الراعی از سوی دولت اسد طی توافقی با سازمان ملل مدعی شد که بهترین راه برای باز شدن گذرگاه‌های بیشتر میان سوریه و ترکیه به منظور ارسال کمک‌ها، صدور قطعنامه شورای امنیت است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقش خود در اوضاع سوریه و حمایت از گروههای تروریستی پس از ۱۲ سال، مدعی شد طرف‌های سوری را تشویق می‌کنیم که اختلافات را کنار گذاشته و بر کمک رسانی به آسیب‌دیدگان متمرکز شوند.

پرایس در ادامه ادعاها افزود: ما از اقدام کشورها برای کمک به مردم ترکیه و سوریه استقبال می کنیم و آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در چند روز آینده به ترکیه سفر خواهد کرد تا عملیات امداد رسانی به این کشور را بررسی و نظارت کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت که پیام ما به باکو و ایروان و تمام منطقه یافتن راه حل های مناسب برای برقراری صلح پایدار است.

اظهارات ند پرایس در حالی است که سازمان ملل و نهادهای امدادی بین‌المللی در پی وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه گذشته که شمار قربانیان آن در سوریه و ترکیه در حال افزایش است، نسبت به تاثیر تحریم‌ها و اخلال در امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوری هشدار دادند.

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی زلزله مرگبار سوریه، خواستار لغو تحریم های کشورهای غربی علیه دمشق شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در مصاحبه با تارنمای "دموکراسی ناو" گفت: من خواستار لغو تحریم های یکجانبه هستم زیرا مردم سوریه در حال حاضر از هر گونه امکان بازسازی کشور خود محروم هستند و کشور آنها حتی قبل از وقوع زلزله به دلیل ۱۲ سال جنگ نیاز به بازسازی داشت. من از همه کشورهای تحریم کننده سوریه می خواهم تا امکان ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور را به صورت رایگان فراهم کنند.

در پی زلزله مرگبار در سوریه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک سیاسی کاری آشکار، بدون توجه به وضعیت زلزله زدگان سوری‌، صرفا دستور هر گونه کمک برای زلزله زدگان ترکیه را صادر کرد که رفتار واشنگتن مورد انتقاد قرار گرفت.

در پی آن ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تلاش کرد بر سیاسی کاری واشنگتن در خصوص زلزله ویرانگر در سوریه سرپوش بگذارد و مدعی شد: ما نمی توانیم با دولتی که مردم خود را در سوریه مورد حمله قرار داده است، ارتباط برقرار کنیم. در مقابل، ما از طریق سازمان های غیردولتی مستقر در سوریه به این کشور کمک می کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای درباره سوریه ادعا کرد: سازمان های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا در سوریه در حال امداد رسانی به مناطق زلزله زده در سراسر کشور هستند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در توجیه اقدام واشنگتن به خبرنگاران گفت: ما در سوریه نهادهای بشردوستانه‌ای داریم که بودجه آنها توسط آمریکا تامین می‌شود. این نهادها در زمینه هماهنگ کردن کمک‌های نجات‌بخش فعالیت می‌کنند.ما متعهد به ارائه کمک به مردم سوریه هستیم تا بتوانند این فاجعه را پشت سر بگذارند. ما از آغاز جنگ سوریه مهمترین ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم بوده‌ایم. تاکید می‌کنم که این کمک‌های مالی به مردم سوریه می‌رسند، نه رژیم.

استفن آلن مدیر «آژانس آمریکا برای توسعه بین‌الملل» نیز گفت که بیشترین خسارت‌ها در مناطق تحت کنترل اسد ایجاد نشده است و کمک‌های آمریکا به شمال غرب سوریه اختصاص خواهد یافت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها