آواره شدن ۹ هزار نفر در فاجعه‌بارترین طوفان نیوزیلند

آواره شدن ۹ هزار نفر در فاجعه‌بارترین طوفان نیوزیلند
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 10:59

طوفان موسوم به گابریل، فاجعه بارترین طوفان دهه های گذشته نیوزیلند، تاکنون به مرگ دست‌کم ۵ نفر و آوارگی ۹ هزار تن منجر شده است، تلاش‌ها برای برگرداندن شرایط به وضعیت عادی از امروز (پنجشنبه) پس از پایان یافتن طوفان آغاز شده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، طوفان گابریل روز یکشنبه شروع و به سمت سواحل نورث آیلندرز حرکت کرد و در مسیر خود به منازل، پل ها، مزارع و جاده های بسیاری خسارت وارد کرد.

اداره هواشناسی مت سرویس اعلام کرد طوفان گابریل در حال حاضر در شرق کشور در جریان است و از نورث آیلند خارج می شود. باوجود این پیش بینی می شود رعد و برق های سهمگین و بارش تگرگ امشب در مناطق شمال شرقی دیده شود.

هنوز ارتباط و دسترسی به تعدادی از مناطق دشوار است و گروه های امداد مشغول انجام عملیات برای دسترسی به این مناطق هستند.

کریس هیپکین نخست وزیر نیوزیلند نیز در کنفرانس خبری گفت این طوفان اتفاق قابل توجهی بود و مدت زمانی لازم است تا شرایط به حالت عادی بازگردد. نیوزیلند از چندین کشور پیشنهاد کمک دریافت کرده است و ۲۵ کارشناس از استرالیا طی ۲ روز آینده به نیوزیلند خواهند آمد.

پیش تر گرانت رابرتسون وزیر دارایی نیوزیلند در بیانیه ای اعلام کرده بود کشورش از عهده مخارج بازسازی برمی آید.

منطقه شمال شرقی نیوزیلند که این بار نیز بیشترین آسیب را دیده است و ۷۵ درصد از جمعیت کشور یعنی حدود ۵ میلیون نفر در آن زندگی می کنند در سال ۱۹۸۸ نیز در اثر طوفان موسمی بولا چندین میلیون دلار خسارت دید و در آن زمان ۷ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

براساس داده های مرکز دولتی لرزه شناسی ژئونت نیوزیلند زلزله ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر نیز روز گذشته نزدیک ولینگتون و در عمق ۴۸ کیلومتری این کشور را لرزاند. این زمین لرزه در پی طوفان گابریل اتفاق افتاد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها