ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد صلح داد

ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد صلح داد
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 13:46

نخست‌وزیر ارمنستان گفت ایروان پیش‌نویس پیشنهادی برای حل‌وفصل صلح‌آمیز در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برای باکو فرستاده است.

العالم - آسیا

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پنجشنبه (۱۶ فوریه) در یک کنفرانس خبری گفت ایروان پیش‌نویس پیشنهادی برای حل‌وفصل صلح‌آمیز در خصوص مناقشه درباره منطقه قره‌باغ کوهستانی را برای باکو فرستاده است.

به گزارش رویترز، جدیدترین بن‌بست بین دو رقیب در منطقه قفقاز جنوبی با مسدود شدن دو ماهه کریدور لاچین تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند، از سوی شهروندان جمهوری آذربایجان که ادعا می‌کنند فعلان محیط زیست هستند، رخ داده است.

پیش‌تر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور آماده تنظیم مذاکرات میان وزارت‌ خارجه‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص توافق صلح است.از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه خبر داد که وزیر خارجه روسیه و همتای جمهوری آذربایجانی خود سه‌شنبه درباره اوضاع گذرگاه لاچین رایزنی کردند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم اواسط بهمن با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد و طرفین آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی را بررسی کردند.

دفتر نخست وزیری ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد پاشینیان با اشاره به بحران انسانی در قره‌باغ کوهستانی ناشی از «محاصره غیرقانونی» جاده مهم لاچین توسط جمهوری آذربایجان، بر اجرای اقدامات لازم از سوی روسیه برای غلبه بر مشکلات موجود تاکید کرد.

روسیه اعلام کرده که به شدت در تلاش است تا مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر لاچین که ارمنستان را به منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند، حل کند.

به گزارش فارس، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و در دو ماهه گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره‌باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنستانی آن قطع کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها