وزیر خارجه عراق: حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم

وزیر خارجه عراق: حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 19:12

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که کشورش حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و رویکرد بغداد در این خصوص شفاف است.

العالم - عراق

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق تصریح کرد که تنش میان ایالات متحده آمریکا و ایران « مستقیم یا غیر مستقیم بر عراق تاثیر می‌گذارد».

وی با اشاره به این موضوع که عراق «روابط خوبی» با هر دو طرف دارد، تأکید کرد که «بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و رویکرد عراقی‌ها در این خصوص کاملا روشن است».

وزیر خارجه عراق با اشاره به امکان مدیریت بغداد در «بحران» میان واشنگتن و تهران در شرایطی که دو طرف نتوانند اختلافاتشان را حل و فصل کنند، تصریح کرد: عدم تنش در روابط منطقه، به نفع عراق است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق گفت که کشورش در خصوص توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و نحوه به حرکت درآوردن این پروسه، با واشنگتن تبادل نظر کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که میزان نفوذ ایران در عراق چقدر است، گفت که نفوذ ایران بر بغداد وجود دارد، اما این به آن معنا نیست که تصمیم‌گیری در خصوص مسائل حیاتی در بغداد، در دست تهران است. رویکردی شفاف در سیاست عراق وجود دارد که مبتنی بر ضرورت حرکت به سمت استقلال در تصمیم‌گیری در بسیاری از زمینه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه علت عدم دستیابی عراق به حاکمیت کامل، تاثیر برخی کشورهای همسایه بر جامعه عراق مانند ایران است، افزود: با تهران پیوندهای فکری و عقیدتی وجود دارد و این یک واقعیت است.

فؤاد حسین با تاکید بر اینکه «روابط با ایران، کشور همسایه، مهم است و تعاملات تاریخی، مذهبی، جغرافیایی و روابط اقتصادی شفافی میان دو طرف وجود دارد»، افزود: «مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد و بر اساس آن ما در تصمیم گیری‌ها عمل می‌کنیم».

فارس

پربیننده ترین خبرها