افشاگری یک رسانه فرانسوی درباره بازوی بن‌سلمان برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی

افشاگری یک رسانه فرانسوی درباره بازوی بن‌سلمان برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی
يکشنبه 30 بهمن 1401 - 10:15

پایگاه "اینتلیجنس آنلاین" فرانسه فاش کرد که ولیعهد سعودی، رئیس سازمان امنیت عربستان را مسئول روابط اطلاعاتی با اشغالگران در چارچوب عادی‌سازی امنیتی غیرعلنی کرده است.

العالم - عربستان سعودی

پایگاه "اینتلیجنس آنلاین" در گزارشی به نقش "عبدالعزيز بن محمد الهويرينی" رئیس سازمان امنیت کشور عربستان سعودی در شکل‌گیری روابط رو به رشد ریاض با تل‌آویو پرداخته است.

این منبع تصریح کرد که الهویرینی از نزدیکان "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه و از ذی‌نفعان در ‌طرح "پاکسازی و به حاشیه راندن" مخالفان و منتقدان حکومتی است که آن را "محمد بن سلمان" در سال ۲۰۱۷ به راه انداخت.

از آنجا که ریاست امنیت کشور همان هیئت امنیت داخلی است که توسط ملک سلمان در ۲۰ ژوپیه ۲۰۱۷ تأسیس شد، الهویرینی مسئول مستقیم در مقابل بن سلمان شد که از سپتامبر نخست‌وزیر شده است.

طبق این گزارش، سیطره تدریجی محمد بن سلمان و تیمش بر تمامی ساختارهای قدرت در عربستان سعودی، موقعیت الهویرینی را در حلقه داخلی قدرت پادشاهی تقویت کرد.

الهویرینی بیش از ۳۰ سال به عنوان یک مقام امنیتی در وزارت کشور عربستان فعالیت می‌کرد و پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که توسط ۱۹ تروریست از جمله ۱۵ سعودی انجام شد، در مذاکرات با واشنگتن حضور داشت.

او از سال ۲۰۰۶ ریاست اداره کل تحقیقات را بر عهده گرفته است. این اداره که در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد، به‌عنوان یک سرویس اطلاعاتی داخلی فعالیت می‌کند و دارای نیروی پلیس مخفی است و مأموریت آن برای تعقیب "تروریست‌های بالقوه، جنایتکاران و مخالفان سیاسی" است، و ۲۰ زندان را اداره می‌کند که برخی از آنها فوق‌العاده امنیتی هستند. برخی از افسران این اداره در ترور "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول نقش داشتند.

الهویرینی از نوامبر ۲۰۱۷ جایگزین "محمد بن نايف" ولیعهد سابق، در شورای امور سیاسی و امنیتی شد.

این شورا که ریاست آن را بن سلمان بر عهده دارد، فعالیت‌های روسای نهادهای امنیتی کشور از جمله اطلاعات عمومی به ریاست "خالد بن علی الحمیدان" و گارد ملی به ریاست شاهزاده "عبدالله بن بندر عبدالعزیز آل سعود" را هماهنگ می‌کند.

از ماه مه ۲۰۲۲، الهویرینی کادر جدیدی که طرفدار بن‌سلمان است را به خدمت گمارد و "عبدالله العويس"- شخص شماره دو در ریاست امنیت کشور- را مکلف کرد که به او در ماموریت دشوار یعنی برقراری روابط امنیتی مستحکم‌تر با اسرائیل کمک کند.

طی دوره اخیر نمایندگان شرکت‌های سایبری اسرائیل بارها به ریاض سفر کرده‌اند و به نظر می‌رسد العویس مجذوب توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناوری الکترونیک اسرائیل قرار می‌گیرد و بخشی از آنها از جمله برنامه‌های جاسوسی پیگاگوس- وابسته به شرکت ان.اس.او- را به عربستان منتقل می‌کند.

العویس اخیراً به مغرب، که با اسرائیل در دسامبر 2020 عادی‌سازی کرد، رفت تا با نهادهای اطلاعاتی این کشور مشارکت اطلاعاتی برقرار کند.

پربیننده ترین خبرها