پروژه نیوم سعودی بر خون و پول غصبی!

شنبه 29 بهمن 1401 - 15:23

سازمان حقوق بشری «القسط» در مورد اعدام اعضای قبیله الحویطات توسط دولت سعودی به علت مخالف با کوچ اجباری از زمین هایشان به منظور ساختن شهر نیوم رؤیایی بن سلمان ولیعهد سعودی، هشدار داد.

العالم _ عربستان سعودی

پروژه نیوم از پروژه‌های اصلی چشم‌انداز 2030 به رهبری بن سلمان و به‌ عنوان بخشی از برنامه‌ای است که او ادعا می‌کند با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی اجرا می شود.

نیوم یک شهر غول‌پیکر در آینده‌ است که در ساحل دریای سرخ عربستان سعودی ساخته می‌شود. مقامات سعودی به دنبال کسب میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی و تخصص فنی برای توسعه این پروژه هستند. آنان با این حال از آغاز کار روی این پروژه، مرتکب طیف گسترده ای از موارد نقض جدی حقوق بشر شده اند.

سازمان حقوق بشری القسط در گزارش خود، از کمپین شدید مقامات سعودی برای پیگرد قضایی اعضای قبیله الحویطات پرده برداشته است که مخالف تخلیه اجباری زمین های خود برای ساخت شهر نیوم هستند.

این سازمان از شرکت‌های شرکت‌کننده در این پروژه خواسته است تا به مسئولیت‌های سازمانی خود توجه کنند تا شریک نقض حقوق بشر توسط مقامات سعودی نشوند.

مقامات سعودی با اعضای قبیله الحویطات که به طور مسالمت آمز با ترک زمین های خود مخالفت یا در برابر تخلیه اجباری آن مقاومت کرده اند، به شدت برخورد و بدون دادن غرامت کافی یا دادن مسکن جایگزین، آنان را به طور غیرقانونی اخراج کرده اند.

از زمان قتل فجیع عبدالرحیم الحویطی در سال 2020، سازمان حقوق بشر القسط دستگیری های خودسرانه و محاکمه های ناعادلانه دیگر اعضای این قبیله را مستند سازی کرده است. اخیراً بسیاری از اینن افراد به حبس های طولانی مدت یا حتی اعدام محکوم شده اند.

این در حالی است که موضوع مصادره زمین ها و کوچ اجباری در عربستان سعودی بسیار گسترده است و به پروژه نیوم محدود نمی شود.

پربیننده ترین خبرها