بایدن: پوتین قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد!

بایدن: پوتین قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد!
پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 - 03:45

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه می‌توانند با روسیه مشکل مربوط به کنترل تسلیحاتی را حل کنند، گفت هنوز نشانه‌ای از تغییر موضع مسکو برای استفاده از تسلیحات اتمی وجود ندارد.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که علی‌رغم تصمیم روسیه برای تعلیق آخرین معاهده کنترل تسلیحاتی باقیمانده با واشنگتن، مسکو قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد.

بایدن در پاسخ به سوال رسانه‌ها، توضیح داد که مطمئن است واشنگتن و مسکو می‌توانند مشکل مربوط به کنترل تسلیحاتی را علی‌رغم دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تعلیق مشارکت کشورش در معاهده «استارت جدید»، حل کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره اظهار داشت: «مطمئن نیستم چه چیزهای دیگری می‌توانست در زمان سخنرانی‌اش بگوید، اما گمان می‌کنم که [تعلیق مشارکت در استارت] اشتباه است و مطمئنم که می‌توانیم درستش کنیم».

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت باوجود اینکه پوتین مشارکت روسیه در معاهده استارت جدید را معلق کرده اما فکر نمی‌کند که مسکو در حال بررسی استفاده از تسلیحات اتمی باشد.

بایدن همچنین افزود: «وقتی که از توافقات کنترل تسلیحاتی خارج شویم، که به نفع هر دو طرف و جهان است، امنیت کمتری خواهیم داشت. ولی ما چیزی که نشان دهد در وضعیت [اتمی] آنها تغییری ایجاد شده، مشاهده نکردیم. این امر (تعلیق استارت) شاید بدان معنی باشد که آنها در فکر استفاده از تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند اما هنوز مدرکی وجود ندارد».

روز سه‌شنبه بود که پوتین اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در معاهده استارت‌ جدید که تنها توافق باقی‌مانده با آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی است را به حالت تعلیق درآورده است. (جزئیات بیشتر)

نام رسمی پیمان نیواستارت، «معاهده بین ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در خصوص تدابیر مربوط به کاهش و محدودسازی بیشتری سلاح‌های استراتژیک تهاجمی» است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها