حمایت احتمالی از پ . ک.ک ؛

نهاد ریاست جمهوری ترکیه خواستار لغو مصونیت ۲۲ نماینده مجلس شد

نهاد ریاست جمهوری ترکیه خواستار لغو مصونیت ۲۲ نماینده مجلس شد
شنبه 6 اسفند 1401 - 18:00

پرونده لغو مصونیت ۲۲ نماینده مجلس ملی ترکیه از جمله پروین بولدان رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها و اوزتورک ییلماز رهبر حزب نوآوری، مروز (شنبه) به رییس مجلس این کشور ارائه شد.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش تارنمای خبر.۷ ترکیه، پرونده درخواست لغو مصونیت این نمایندگان از سوی نهاد ریاست جمهوری ارائه شده و پرونده تشکیل شده از سوی ریاست مجلس به کمیسیون مشترک قانون اساسی و کمیسیون قضایی ترکیه ارجاع شده است.

رسانه‌های ترکیه ساروهان اولوچ رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها و نماینده استانبول، درسیم داغ و درایت دیلان تاشدمیر نمایندگان شهر دیاربکر، پرو دوندار نماینده شهر ماردین، علیجان اونلو نماینده تونجلی، کمال پکوز نماینده آدانا، سرپیل کمالبای پک‌گوزگو نماینده ازمیر، عمر اوجالان نماینده شانلی‌اورفا، حسن اوزگونش نماینده شیرناخ، بردان اوزتورک نماینده آغری، حسین کاچماز نماینده شیرناخ، توما چلیک نماینده ماردین، ابرو گونای نماینده ماردین، نوران امیر نماینده شیرناخ، مورات ساریساچ نماینده وان، نورالدین ماچین نماینده شانلی اورفا حزب از دموکراتیک خلق‌ها از جمله این نمایندگان هستند.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، صالحه آیدنیز رهبر مشترک حزب مناطق دموکراتیک، یاسین اوزتورک نماینده حزب نیک(خوب) از شهر دنیزلی، آیتون چیرای نماینده حزب نیک(خوب) از شهر ازمیر و جمال انگین یورت نماینده حزب دمکرات از شهر اردو از جمله نمایندگانی هستند که پرونده سلب مصونیت آنها به مجلس ملی ترکیه ارائه شده است.

بنا به اعلام تارنمای خبر.۷، برای سلب مصونیت برخی نمایندگان از جمله پروین بولدان رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها، پرو دوندار، حسن اوزگونش و علیجان اونلو دو پرونده تشکیل و به رئیس مجلس ملی ترکیه ارائه شده است.

برابر قانون اساسی ترکیه، نمایندگان مجلس این کشور در زمان نمایندگی در پارلمان، از مصونیت قضایی برخوردار هستند ولی در صورت درخواست دولت، نمایندگان و یا دستگاه قضایی این کشور و با تصویب دو سوم نمایندگان، مصونیت قضایی نمایندگان لغو و راه برای محاکمه آنها باز می شود.

هنوز علت درخواست لغو مصونیت قضایی این نمایندگان اعلام نشده ولی با توجه به انتساب اغلب این نمایندگان به حزب کُردی دموکرات و حزب دموکراتیک خلق‌ها، احتمالا پرونده سلب مصونیت آنها مربوط به هواداری و حمایت از گروه‌های تروریستی و حمایت از حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) است.

به گزارش ایرنا، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه به رهبری مشترک مدحت سنجر و پروین بولدان در پارلمان ۶۰۰ نفره ترکیه ۶۷ کرسی دارد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان این کشور به شمار می رود.

این حزب در دوره گذشته انتخابات مجلس ملی ترکیه ۵۹ نماینده راهی مجلس این کشور کرده بود ولی در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ و با لغو مصونیت نمایندگان مجلس، ۱۱ نفر از نمایندگان این حزب از جمله رهبران آن به اتهام همکاری با گروه پ.ک.ک و تحریک مردم به شورش دستگیر و زندانی شدند.

صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه همچنان از ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۹۵ در زندان به سر می برند.

پربیننده ترین خبرها