افزایش 40 درصدی جمعیت استان مرسین ترکیه در پی هجوم زلزله‌زدگان

افزایش 40 درصدی جمعیت استان مرسین ترکیه در پی هجوم زلزله‌زدگان
شنبه 6 اسفند 1401 - 14:11

پس از زمین‌لرزه‌های ویرانگری که جنوب ترکیه را به لرزه درآورد، حدود ۴۰۰ هزار بازمانده وارد استان مرسین در مجاورت مناطق زلزله‌زده شده‌اند که باعث «فاجعه اجتماعی» در آن شده است.

العالم - ترکیه

پس از زلزله‌های ویرانگری که جنوب ترکیه را به لرزه درآورد، جمعیت استان مِرسین در مجاورت مناطق زلزله‌زده در دو هفته ۴۰ درصد افزایش یافته است. حدود ۴۰۰ هزار بازمانده زلزله مرگبار وارد این استان شده‌اند.

به گزارش روزنامه حریت، چهل و هفت نهاد، سازمان و سازمان مردم نهاد در این استان جنوبی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که مهاجرت اجباری ناشی از زلزله‌ها به «فاجعه اجتماعی» تبدیل شده زیرا موج مهاجرت در بسیاری از مناطق بیشتر از منابع شهر (مرسین، مرکز استان) است، به ویژه در زیرساخت، اسکان و حمل‌ونقل و باید در این بخش‌ها برنامه‌ریزی مجدد انجام شود.

در این بیانیه آمده است: مرسین باید در محدوده یک حمایت ویژه قرار بگیرد. مرسین که در سال ۲۰۲۲، ۱.۹ میلیون نفر جمعیت داشت، میزبان ۴۰۰ هزار قربانی زلزله شده است. در یک دوره کوتاه دو هفته‌ای، جمعیت مرسین حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر این که نیازهای متعدد از جمله بهداشتی و آموزشی در این شهر در حال افزایش است، گفته شده برای برطرف کردن این نیازها، باید به سرعت میزان این خدمات و پرسنل برای انجام آن‌ها افزایش یابد. در ادامه بیانیه مذکور ضمن یادآوری این که خود مرسین قربانی زلزله ششم و ۲۰ فوریه است، اشاره شده که ساختمان‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

به گزارش رویترز، ترکیه جمعه (24 فوریه) اعلام کرد بیش از 44 هزار نفر از مردم این کشور در زلزله شش فوریه (۱۷ بهمن) قربانی شدند که با احتساب این آمار، تعداد مجموع تلفات در ترکیه و سوریه از ۵۰ هزار نفر گذشت.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، سحرگاه ششم فوریه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و ویرانی‌های مهیبی در جنوب ترکیه به جا گذاشت. داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌عینتاپ ترکیه رخ داده است.

ترکیه که از قبل هم با تورم سرسام‌آور مبارزه می‌کرد، اینک در پی زلزله عظیم که ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته و شهرها را ویران کرده، باید برای میلیون‌ها نفر کمک فوری فراهم کند. پیش‌تر، «مرال آکشنر» رهبر «حزب حرکت ملی» از اپوزیسیون‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌‌جمهور این کشور را مسئول خسارات عظیم زمین ‌لرزه‌هایی دانست که جنوب این کشور را لرزاند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها