زلال قرآن (2133)؛

به چه دلیل گفته می شود صراط مستقیم صورت هدایتی است؟

به چه دلیل گفته می شود صراط مستقیم صورت هدایتی است؟
يکشنبه 7 اسفند 1401 - 16:28

العالم - زلال قرآن

به چه دلیل گفته می شود صراط مستقیم صورت هدایتی است که در قلب انسان است و در صورت اراده او، سبب پذیرش هدایت های الهی می گردد.

از آنجا که صراط مستقیم (که بستر کمال حقیقی انسان از دنیا به سوی قرب الهی است) صورت هدایتی است که انسان هدایت یافته با پذیرش عملی دعوت خداوند سبحان و از طریق آمادگی های قلبی (به وسیله ایمان و باور قلبی حقایق دین، عبادت، ذکر و دعا و توسل، تخلیه و تجلیه باطن، توکل و تفویض و تسلیم و رضا و...)، و انجام اعمال صالحه می کوشد تا استعدادهای ذاتی، و فطرت خود را در راستای آن قراردهد و از این رهگذر خود را به فلاح و رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت برساند، و از طرفی هدایت قائم به خداوند تبارک و تعالی است و او به نور خویش هر کس را بخواهد در صراط مستقیم خویش هدایت می فرماید، لذا نمازگزار با درک حقیقت آیه 35 سوره مبارکه نور:

« اللَّـهُ نُورُالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ.......نُورٌعَلَىٰ نُورٍيَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاء...»

ترجمه: (خدا نور (وجود بخش) آسمانها و زمین است....... پرتو آن نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرارگرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خویش) هدایت کند...).

و همچنین حقایق آیات و مطالب بالا، و با باور قلبی نیاز جدی خود به نور هدایت الهی از یک طرف، و عجز و ناتوانی خویش از برآورده کردن این نیاز خود از طرف دیگر، باید بکوشد با آماده کردن ظرف وجود، خویشتن را برای پذیرش هدایت های الهی آماده کند و با استمداد از قدرت لایزالی خداوند قادر متعال، با ادای درست و با توجه و حضور قلب آیه شریفه «اهدنا الصراط المسقیم» هدایت در صراط مستقیم الهی را از پیشگاه با عظمت خداوند تبارک و تعالی تمنّا کند، تا به فضل خداوند رحمان به دارالسلام رضا و رضوان الهی وارد شود ان شاءَالله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها