روسیه: بایدن و ترامپ عامل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران هستند

روسیه: بایدن و ترامپ عامل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران هستند
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 03:48

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سیاست‌های رئیس‌جمهور فعلی و سابق آمریکا را عامل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

العالم - ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخائر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای برجام است.

آژانس اتمی در گزارش جدید خود برآورد کرده میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد ایران ۴۳۴.۷ کیلوگرم در قالب هگزافلوراید اورانیوم و ۳۷.۷ کیلوگرم در قالب اشکال دیگر است.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که میزان ذخائر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده که ۲۵.۲ کیلوگرم بیشتر از زمان صدور گزارش قبلی در سه ماه پیش است.

اولیانوف در حساب کاربری‌اش در توییتر «جو بایدن» و «دونالد ترامپ»، روسای جمهور فعلی و سابق آمریکا را باعث پیشروی برنامه هسته‌ای ایران دانسته است.

او در توییتر نوشت: «سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران اصلی‌ترین عامل تقویت‌کننده برای توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع، واشنگتن تنها می‌تواند در خصوص این واقعه به خودش تبریک بگوید. هیچ درسی آموخته نشد.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها