سازمان ملل: وضعيت مناطق زلزله‌زده ترکیه آخر الزمانی است

سازمان ملل: وضعيت مناطق زلزله‌زده ترکیه آخر الزمانی است
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 09:23

رییس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد پس از بازدید از شهر انطاکیه، مرکز استان ختای واقع در جنوب ترکیه گفت: «مشاهداتم را فقط با یک کلمه می‌توانم توصیف کنم: آخر الزمانی. ابعاد ویرانی در این شهر واقعا غیرقابل تصور است.»

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش اسکای نیوز، دیوید بیسلی رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرده که در سفر اخیر خود به مناطق زلزله‌زده در جنوب ترکیه با وضعیتی «آخر الزمانی» مواجه شده است.
طبق تازه‌ترين آمارها که روز جمعه منتشر شد، بر اثر زمین لرزه شدید روز ۱۷ بهمن در جنوب ترکیه و شمال سوریه بیش از ۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
دیوید بیسلی پس از بازدید از شهر انطاکیه، مرکز استان ختای واقع در جنوب ترکیه گفت: «مشاهداتم را فقط با یک کلمه می‌توانم توصیف کنم: آخر الزمانی. تمامی ساختمان‌های چند محله از شهر صاف شده‌اند. منازل مردم ویران و مدارس و مغازه‌ها تعطیل هستند. ابعاد ویرانی در این شهر واقعا غیرقابل تصور است.»
او با اشاره به مصائب جنگ داخلی ۱۲ ساله در سوریه افزود وضعیت زلزله‌زدگان در آن کشور «فاجعه‌ای علاوه بر تمامی فجایع دیگر» است.
برنامه جهانی غذا در بیانیه‌ای نوشت مدیر این نهاد علاوه بر شهر انطاکیه و اطراف آن از یک مرکز بارگیری و ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال سوریه نیز بازدید کرده است.
دیوید بیسلی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تسریع و افزایش انتقال کمک‌های بشردوستانه به شمال سوریه بدون هیچ گونه محدودیت و مزاحمتی تاکید کرد و از همه طرف‌ها خواست که دسترسی سریع به این مناطق را تامین کنند.
افزایش و تسریع انتقال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق در گروی گشایش گذرگاه‌های مرزی بیشتر در جنوب ترکیه است که در جوار مناطق تحت کنترل شورشیان قرار دارد.
تا پیش از وقوع زلزله، تمامی کمک‌ها به پناهجویان ساکن این منطقه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی عبور می‌کرد. دولت سوریه به دلیل وضعیت اضطراری پس از وقوع زلزله، با گشایش دو گذرگاه مرزی دیگر دست‌کم به مدت سه ماه موافقت کرده است.

پربیننده ترین خبرها