فراخوان مخالفان تونس برای تظاهرات در روز یک شنبه به رغم منع حکومت

فراخوان مخالفان تونس برای تظاهرات در روز یک شنبه به رغم منع حکومت
جمعه 12 اسفند 1401 - 10:19

جبهه نجات ملی و جنبش النهضه ، به رغم اعلام منع تظاهرات، هواداران خود را به تظاهرات در روز یک شنبه فراخواندند؛ این در حالی است که موج دستگیری مخالفان توسط دولت همچنان ادامه دارد.

العالم - تونس

جبهه نجات با صدور بیانیه ای عصر دیروز پنج شنبه اعلام کرد دستور فرماندار تونس مبنی بر منع تظاهرات در روز یک شنبه، باطل و غیر قانونی است.

فرماندار تونس با این ادعا که برخی رهبران جبهه نجات متهم به "توطئه علیه امنیت ملی" هستند، برگزاری تظاهرات در روز یک شنبه توسط این جبهه را ممنوع اعلام کرده است.

از سوی دیگر جنبش النهضه، هواداران خود و همه نیروهای فعال جامعه را به شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز روز یک شنبه در خیابان حبیب بورقیبه در شهر تونس فراخواند.

این جنبش با صدور بیانیه ای، آنچه که سنگ اندازی و هیاهوی ساختگی و غیر قانونی فرماندار تونس توصیف کرده را محکوم و تأکید کرده است که وی حق ندارد مانع برگزاری تظاهرات شود.

حکومت تونس به تازگی 3 تن از رهبران جبهه نجات به نام های جوهر بن مبارک، شیماء عیسی و رضا بلحاج را به اتهام توطئه علیه امنیت ملی دستگیر کرده است.

علاوه بر این افراد، شمار زیادی از فعالان سیاسی، قضات و فعالان کارگری و یک تاجر برجسته و مدیر رادیوی خصوصی موزاییک دستگیر شده اند.

در حالی که قیس سعید، رئیس جمهور تونس می گوید این بازداشت ها در راستای اجرای قانون صورت گرفته اند مخالفان تأکید می کنند که هدف از این اقدامات، حذف کامل آنهاست.

اتحادیه کل مشاغل تونس، به عنوان بزرگترین سازمان کارگری کشور، نیز قصد دارد فردا شنبه تظاهراتی را در پایتخت ترتیب دهد.

در این بین دولت تونس روز گذشته "حبیب اللوز"، از رهبران جنبش النهضه و نماینده این جنبش در شورای مؤسسان را بازداشت کرده است. وی پیشتر به هنگام بازداشت راشد الغنوشی در زمان حکومت حبیب بورقیبه مدتی رئیس این شورا بود.

پربیننده ترین خبرها