اکونومیست: گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری سر برآورده‌اند

اکونومیست: گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری سر برآورده‌اند
جمعه 12 اسفند 1401 - 19:09

یک نشریه انگلیسی در گزارشی از اوضاع فلسطین نوشت که گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری ظهور کرده‌اند که رژیم صهیونیستی به دشواری می‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

العالم-فلسطین اشغالی

نشریه انگلیسی اکونومیست، امروز (جمعه) در گزارشی از وضعیت این روزهای فلسطین اشغالی و ناآرامی‌های ادامه‌دار نوشت که در میان نارضایتی فلسطینی‌ها از سیاست‌های تشکیلات خودگردان فلسطین گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری ظهور کرده‌اند.

در گزارش این نشریه با اشاره به یورش روز هفتم اسفند صدها شهرک‌نشین صهیونیست به روستای «حواره» در جنوب نابلس، آمده است که این میزان از خشونت بی سابقه بود، روستایی که ۷۰۰۰ هزار فلسطینی در آن زندگی می‌‌کنند و شهرک‌نشینان صهیونیست پس از هلاکت دو شهرک‌نشین وارد روستا شده و به مدت چهار ساعت شروع به تخریب و آتش زدن خانه‌ها و خوودرهای مردم کردند و یک فلسطینی را نیز به شهادت رساندند.

اکونومیست نوشت که در تمام مدتی که شهرک‌نشینان در حال تخریب و آتش زدن خانه‌های فلسطینیان بودند، پلیس اسرائیل نیز به تماشا ایستاده بود. یک فلسطینی در این باره به این نشریه گفت که پلیس رژیم اسرائیل به سوی اهالی که برای خاموش کردن آتش آمده بودند گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد.

از سوی دیگر نظامیان اشغالگر قدس برای ششمین روز متوالی ورودی و خروجی‌های اردوگاه «حواره» در جنوب نابلس واقع در شمال کرانه باختری را مسدود کرده و مانع تردد فلسطینی‌ها می‌شوند. آن‌ها همچنین در اطراف اردوگاه اقدام به برپایی مراکز ایست و بازرسی کرده و بر فراز ساختمان‌های بلند در اردوگاه نیز پست دیده‌بانی گذاشته‌اند. صهیونیست‌ها همچنین مانع بازگشایی مغازه‌های خیابان اصلی اردوگاه شدند.

اکونومیست نوشت که هنوز عامل هلاکت دو شهرک‌نشین مشخص نشده است و اعتقاد بر این است که او از اعضای گروه مقاومت «عرین الاسود» (بیشه شیرها) باشد که به تازگی در نابلس تشکیل شده است.

طبق این گزارش، «عرین الاسود» مسئولیت یک سری عملیات از جمله کشته شدن یک نظامی صهیونیست در اکتبر ۲۰۲۲ را بر عهده گرفته است. همزمان حمایت از این گروه در میان فلسطینی‌ها در حال افزایش است و پوسترهای شهدای این گروه در بازار نابلس در همه جا دیده می‌شود و مغازه‌های کرانه باختری سربندهایی با عکس شهید «ابراهیم النابلسی» می‌فروشند. اکونومیست نوشت: «بیشه شیران نشان دهنده نوع جدیدی از یک گروه فلسطینی است».

طبق این گزارش، برخلاف دیگر جنبش‌ها، این گروه به هیچ یک از احزاب فلسطینی وابسته نیست و در بحبوحه نارضایتی از اقدامات و سیاست تشکیلات خودگردان فلسطین و حملات مرگبار صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان ظاهر شد و به گفته «مازن دنبق» از فرماندهان سابق گردان‌های «شهداء الاقصی» (شاخه نظامی جنبش فتح) هدف اصلی این گروه، مقاومت در برابر اشغالگری است و از جنبش فتح و حتی حماس هم حرف‌شنوی ندارد.

اکونومیست سپس نوشت: «به دلیل طبیعت و ساختار این گروه، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به دشواری می‌توانند به مقابله با آن بایستند، هیچ فرمانده و رهبری برای مذاکره وجود ندارد».

«مازن دنبق» در این باره به اکونومیست گفت: «بعید است تشکیلات خودگردان دست به هرگونه عملیاتی علیه عرین الاسود بزند. آن‌ها صدای جامعه فلسطین و مردم هستند و کسی نمی‌تواند بر خلاف جریان آب شنا کند».

«تهانی مصطفی» تحلیلگر مسائل فلسطین و تحلیلگر گروه بحران‌های بین‌المللی در بروکسل نیز گفت: «جنبش فتح به شدت بسته عمل می‌کند، با همه است و با هیچ کس نیست و حمایت داخلی را در فلسطین از دست داده است، اما زمانی که گروهی مانند عرین الاسود فراخوان می‌دهد، مردم پاسخ می‌دهند».

در این میان ناظران بین‌المللی از افزایش تنش‌ها در فلسطین اشغالی واهمه دارند و در میانه حمله به حواره، مقامات تشکیلات خودگردان و اسرائیلی‌ها در شهر «عقبه» با حضور مقامات اردنی، مصری و آمریکایی دور هم جمع شدند تا چاره‌ای برای این شرایط قبل از ورود به ماه مبارک رمضان بیاندیشند.

به نوشته اکونومیست، تشکیلات خودگردان تلاش دارد در این میان نقش‌آفرینی کرده و با ارائه پیشنهاد حقوق ماهیانه، اقدام به جمع‌آوری سلاح‌های در دست نیروهای مقاومت کند. این ایده با اقبال کمی در نشست مواجه شد.

از سوی دیگر به گفته «مصطفی تهانی» هرچه حملات رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد، بحران و تنش نیز عمیق‌تر می‌شود و این در شرایطی است که کابینه بنیامین نتانیاهو که با حضور تندروهای صهیونیست تشکیل شده، هیچ اقدامی برای محکوم کردن حمله به روستای حواره نکرده است. بلکه کسانی در کابینه حضور دارند از جمله «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی که علنا در کنار شهرک‌نشینان تندرو ایستاده‌اند، تا جایی که اسموتریچ خواستار محو روستای «حواره» شده و با واکنش شدید مصر و آمریکا مواجه شده است.

اکونومیست نوشت که یک روز پس از حمله به حواره، نمایندگان اسرائیلی نشست کنست را تحریم کرده و در کنار شهرک‌نشینان قرار گرفتند و خواستار اقدامات شدیدتر علیه فلسطینی‌ها شدند. یکی از اعضای کنست در این باره به رسانه‌ها گفت که اگر می‌خواهید دیگر شاهد اتفاقاتی همچون حواره نباشید، باید از نتانیاهو حمایت کنید!.

در این راستا «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راستگرای افراطی «صهیونیزم مذهبی» گفته است که باید اردوگاه «حواره» با خاک یکسان شده و به طور کامل تخریب شود.

مقاومت قلسطینی‌ها در حالی است که طبق آخرین آمار از ابتدای سال جاری میلادی ۶۷ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که از بین آن‌ها ۱۳ نفر کودک و چهار شهید دیگر مسن هستند. آماری که طی ۲۰ سال اخیر بی سابقه است.

همچنین کرانه باختری و قدس اشغالی همچنان ناآرام است و نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هر لحظه امکان حمله شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها را می‌دهند، به طوریکه در ۲۴ ساعت گذشته فلسطینی‌ها دست به ۳۳ اقدام مقاومتی و عملیات فردی زده‌اند.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، این عملیات‌های فردی شامل پنج مورد تیراندازی با سلاح گرم، پرتاب بمب‌های دست‌ساز، پرتاب سنگ و مقابله با تجاوزات شهرک‌نشینان صهیونیست می‌شود. این درگیری‌ها در ۱۵ منطقه مختلف از جمله مناطق قدس اشغالی، رام‌الله، قلقلیه، نابلس، جنین، اریحا و الخلیل صورت گرفته است.

از سوی دیگر استان «اریحا» و مناطق دره اردن در شرق کرانه باختری روز گذشته (پنج شنبه) شاهد اعتصاب سراسری در بزرگداشت شهید «محمود جمال حمدان» (۲۲ ساله) روز گذشته در اردوگاه «عقبه» به شهادت رسید، بود.

همه مغازه‌ها در شهر اریحا و روستاها و اردوگاههای اطراف بسته بوده و مدارس و مؤسسات آموزشی نیز تعطیل کردند. گفتنی است که شهر اریحا از سه روز پیش در محاصره نظامیان اشغالگر صهیونیستی بود و تازه شب گذشته معابر ورودی و خروجی شهر بازگشایی شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها