گزارش العالم از گام جدید ایران برای تقویت روابط اقتصادی با افغانستان

دوشنبه 15 اسفند 1401 - 14:47

یک هیات تجاری ایران با هدف تقویت روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با سفر به کابل پایتخت افغانستان، با وزیر صنعت و تجارت دولت طالبان در دیدار کرد. در این دیدار جمهوری اسلامی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از مردم افغانستان، خواستار تحکیم روابط دوجانبه شد.

العالم - آسیا

بنابر گزارش خبرنگار العالم در کابل، افغانستان تا کنون دستخوش بحران‌های فراوان از جمله بحران‌های اقتصادی و خروج بی مسوولانه آمریکایی‌ها از این کشور در 24 مرداد 1390 شده است. همزمان جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال کمک به همسایه در همه زمینه‌ها بوده و هست؛ در همین راستا نیز هیأتی از بازرگانان ایرانی برای بررسی راه های تقویت روابط تجاری بین تهران و کابل به افغانستان سفر کرد.

«فرهاد تقوی منش» مشاور و اقتصاددان و یکی از اعضای هیات ایرانی در مصاحبه با العالم اظهار داشت: «ما درصدد هستیم تا سطح مبادلات تجاری و تولیدات صنعتی بین دو کشور دوست و برادر را بالا ببریم به ویژه در زمینه کشاورزی، معدن و عرصه های تجاری که وابسته به صنایع ایران هستند، همکاری خواهیم کرد.»

وزیر صنعت و تجارت در دولت طالبان ضمن تقدیر از ایران به عنوان کشور همسایه به خاطر ایستادگی در کنار مردم افغانستان، از جمهوری اسلامی خواست تا این روابط را که به نفع مردم دو کشور است، به ویژه در زمینه زراعت و صنعت، افزایش دهد تا اقتصاد افغانستان بهبود یابد و با کشورهای همسایه هم سطح شود.

«نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت در دولت طالبان گفت: «آنچه امروز برای پیشرفت اقتصادی به آن نیاز داریم، معرفی تکنولوژی مدرن است، ما به واردات مواد خام از چندین کشور وابسته هستیم، اما در زمینه مواد اولیه پی وی سی به ویژه در صنعت پلاستیک، بیشتر به ایران متکی هستیم که به نوبه خود تاکنون امکانات زیادی را در این زمینه در اختیار ما قرار داده است.»

در حاشیه سفر هیات بازرگانی ایران به افغانستان، نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی با حضور وزیر افغانستان و اعضای هیات تجاری ایران در کابل افتتاح شد. همچنین قرار شد نمایشگاه مشابه مانند تولید میوه های خشک توسط افغانستان در تهران افتتاح شود.

افتتاح نمایشگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به افغانستانی ها برای حل بحران های اقتصادی، یک اقدام ابتکاری است که در این شرایط بسیار با ارزش ارزیابی شده و مورد قدردانی طرف افغانستانی قرار گرفتنه است.

به گفته کارشناسان، این اقدام همچنین ستونی محکم و قوی برای نجات اقتصاد متزلزل افغانستان از فروپاشی کامل است.

پربیننده ترین خبرها