دریادار ایرانی در گفتگو با العالم: برای عبور از آب‌راه‌های بین‌المللی از کسی اجازه نمی‌گیریم/ حضور ناوگان نداجا به طور همزمان در همه اقیانوس‌ها/ برگزاری رزمایش‌های مرکب با هدف تامین امنیت منطقه

دریادار ایرانی در گفتگو با العالم: برای عبور از آب‌راه‌های بین‌المللی از کسی اجازه نمی‌گیریم/ حضور ناوگان نداجا به طور همزمان در همه اقیانوس‌ها/ برگزاری رزمایش‌های مرکب با هدف تامین امنیت منطقه
چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 21:04

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، تحریم و تهدیدات استکبار جهانی را بی‌اثر دانست و گفت: نظام‌های خودکامه در عرصه دریا اشراف اطلاعاتی ندارند و اصلا آگاه نیستند که شناور‌های ما در چه موقعیتی قرار دارد.

العالم - ایران/ سیاسی

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با العالم در خصوص نتایج سفر اخیر خود به کشور عمان اظهار داشت: نیروی دریایی راهبردی ارتش کشورمان و کشور سلطنتی عمان اعضا اجلاس آیونز (اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند) هستند و ما ذیل این اجلاس، مسئولیت دو کمیته «امنیت» و «اقدامات بشردوستانه» را برعهده داریم.

* کمیته های مشترک ایران و عمان در حوزه امنیت دریایی

وی افزود: علاوه بر اینکه در این حوزه با کشور عمان همکاری داریم، ما به عنوان دو کشور همسایه، برادر، دوست و مسلمان که ارتباط‌‌مان ریشه‌ای است، مناسبات دو جانبه در حوزه دریایی به ویژه کمیته‌های مشترک در راستای هماهنگی دریایی و استفاده متقابل از ظرفیت‌های‌ یکدیگر نیز داریم.

دریادار ایرانی با اشاره به اینکه سفر به مسقط به دعوت رسمی فرمانده نیروی دریایی عمان صورت گرفته است، گفت: در این بازدید توانستیم به عنوان دو کشور نقش‌آفرین در امنیت دریایی منطقه به نقاط مشترک و قوت بیشتری برسیم؛ همچنین هر دو کشور مرکز امنیت دریایی دارند که از این مرکز نیز بازدید داشتیم و ارتباطات‌مان را مرور کردیم.

* حمایت نیروی دریایی ارتش از ناوگان‌های تجاری و اقتصادی کشور

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این گفتگو، شرایط دانشی و صنعتی کشورمان را در نقطه‌ای دانست که می‌توانیم تجهیزاتی متناسب با دریا در اختیار داشته باشیم و به همین واسطه محدودیتی برای حضور در جغرافیا های مختلف دریا نداریم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در دستور کار ماست حضور در عمق دریاست، ما یک کشور دریایی هستیم و مانند هر کشور دریایی دیگر منابع زیادی را در این حوزه دریا به ویژه تجارت و اقتصاد دریایی و متناسب با شرایط حاکم بر جهان امروز لازم است از [ناوگان تجاری و اقتصادی] حمایت داشته باشیم.

* هدف از حضور در دریاهای دور انتقال پیام صلح و دوستی و برافراشتن پرچم کشورمان است

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده، ایران جز 6 کشور دریایی جهان محسوب می شود، گفت: با رعایت تمامی قوانین بین‌المللی، محدودیتی برای حضور در دریا نداریم و در عرصه دریاهای دور با اقتدار حضور پیدا می کنیم، اهداف اصلی ما «انتقال پیام صلح و دوستی»، «نمایش پرچم که در تمام دنیا مرسوم است»، «آشنایی با فرهنگ های دیگر» و «آموزش» است، همچنین می‌خواهیم ابزار خود را در شرایط مختلف دریا مورد ارزیابی قرار دهیم.

* محدوده حضور ما در دریاها افزایش قابل توجهی خواهد داشت

وی تاکید کرد که: به طور همزمان در همه اقیانوس‌ها حضور داریم، علت اصلی آن تردد شناورهای ما در سرتاسر جهان است، حتما محدوده حضور ما در دریاها افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

* عدم اشراف اطلاعاتی نظام‌های خودکامه

دریادار شهرام ایرانی در پاسخ به این سوال که «در ماموریت‌های بین‌المللی خود آیا تهدید شده‌اید»، گفت: جهان دیگر دوقطبی نیست بلکه چند‌قطبی است و قدرت‌های نوظهوری پا در عرصه جهانی گذاشته‌اند، در این شرایط ما مثل همیشه از نظام‌های خودکامه که خلق و خوی استکباری دارد تهدید و تحریم شده‌ایم اما این اقدامات بی‌اثر هستند، نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد عدم اشراف اطلاعاتی همین نظام‌های خودکامه است که اصلا آگاه نیستند شناور ما در چه موقعیتی قرار دارد.

* قدردانی جوامع بین‌المللی از اقدامات نیروهای دریایی ایران در آب‌های بین‌المللی

وی افزود: جوامع بین المللی از اقدامات حرفه‌ای همرزمان‌ ما در دریا که کاملا مطابق قوانین بین المللی بوده، قدردانی کردند؛ جامعه جهانی قوانینی دارد که ما همه آن را پذیرفته‌ایم و رعایت می‌کنیم.

* خود را ملزم به رعایت قوانین بین المللی می‌دانیم

دریادار ایرانی در پاسخ به این سوال که «آیا ایران مجوزی برای عبور از کانال پاناما داشته است» گفت: این موضوع را قانون کاملا مشخص کرده است؛ کانال پاناما یک کانال بین‌المللی است و محدودیتی ندارد و مثل کانال سوئز است؛ طبق قوانین از قبل اعلام می‌کنیم که می خواهیم از این کانال عبور کنم؛ پس از دریافت اطلاعاتی درباره مشخصات شناور و اطمینان برای عبور ایمن و بدون مزاحمت برای شناورها، مجوز تردد صادر می‌شود؛ مشخص است که اگر شناور ما وارد کانال شود و دچار مشکلی شود، کانال بسته شده و همه متضرر می‌شوند، در این قالب بله، ما قوانین را رعایت کردیم.

* برای عبور از آب‌راه‌های بین‌المللی از کسی اجازه نمی‌گیریم

وی افزود: این اما معنایش این نیست که ما مجوز درخواست می‌کنیم، وقتی شرایط شناور ما را ببینند، قطعا مجوز خواهند داد، از کسی هم واهمه نداریم و اجازه نمی گیریم، اگر بخواهیم عبور کنیم، حتما این کار را انجام می دهیم. اما تا این لحظه که من در خدمت شما هستم، تاکنون درخواستی نداشته ایم که اجابت نشده باشد؛ چون عبور از کانال کار غیر قانونی نیست؛ این مشابه آنست که از فردا بگوییم برای عبور از تنگه هرمز باید از ما مجوز بگیرد؛ نه! اینطور نیست، اما قوانین را باید همه رعایت کنند.

دریادار ایرانی در بخشی دیگر از مصاحبه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر توان ساخت پیچیده ترین تجهیزات دریایی مانند زیردریایی را دارد، گفت: ساخت زیردریایی از پیچیده ترین سازه‌های ساخت دست بشر است، کسی که می‌خواهد داخلش قرار بگیرد، وسایلی که داخل آن هست، تجهیزاتی که باید در اختیارش قرار گیرد، حتما باید ویژگی های خاص خودش را داشته باشد؛ در کنار این سازه، ناوشکن‌های چند منظوره را هم می‌سازیم.

* ساخت تجهیزات نظامی تماما ایرانی و ساخت جوانان کشور است

وی تاکید کرد که «تحریم» نشان می‌دهد که این تجهیزات تماما ایرانی و ساخت جوانان کشورمان است و امروز هم دشمن از همین نکته ناراحت است؛ چون انتظار دارد برای دریافت تجهیزات به سراغشان برویم، از نظر توان دریایی در جمیع جهات طبق رتبه بندی جهانی که آنها داده‌اند و البته ما این را قبول نداریم، چون با غیظ و غضب تنظیم شده، جزء شش کشور دریایی جهان هستیم.

فرمانده نیروی دریای راهبردی ارتش خاطرنشان کرد که دستاوردهایی در سه حوزه داریم؛ حوزه زیر سطح، سطح و هوا و در رزمایشی که در دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار کردیم، ارزیابی نهایی همه دستاوردها انجام شده است و طبق برنامه زمان‌بندی، به ناوگان‌مان الحاق خواهند شد.

برخی از کشورهای همسایه به این باور که باید رسیده‌اند و در کنار ما هستند؛ همکاری های دوجانبه و سه جانبه داریم و در این راستا تلاش می کنیم و با هم تعامل داریم. در خارج از منطقه، کشورهایی که خودکامه نیستند و احترام می گذارند، ما هم همانقدر احترام می گذاریم. اگر تقابلی با ما ندارند، با آنها هم، همین رابطه و تعامل وجود دارد.

* برگزاری رزمایش‌های مرکب با هدف تامین امنیت دریانوردی و منطقه

دریادار ایرانی با اشاره به اینکه سالیانه حداقل دو یا سه رزمایش موفق با حضور چهره‌های کشورهای منطقه و خارج از آن، برگزار می‌شود، گفت: امسال هم ظرف روزهای آینده رزمایش مرکبی خواهیم داشت، حضور کشورهای منطقه در این رزمایش چشمگیر خواهد بود که امسال به عنوان ناظر و سال آینده با تجهیزات حضور خواهند داشت.

وی در خصوص ویژگی‌های رزمایش مرکب کنارک، اظهار داشت: کشورهای صاحب قدرت دریایی در کنار هم در این رزمایش حضور دارند و با توانمندی‌های خود تمرین مشترک انجام می دهند، اصلی‌ترین ویژگی این رزمایش‌ها ایجاد یک زبان مشترک بین کشورهاست که در دریا می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، البته مشخصا نه ارتباط کلامی بلکه ارتباط اقدامی و تمام توجه این رزمایش‌ها به تامین امنیت در دریاست تا دریانوردان و خانواده آنها از آرامش برخوردار باشند و شبکه اقتصادی کشورها دچار التهاب نشود و همچنین اهداف آموزشی نیز از دیگر نتایج این رزمایش‌هاست.

پربیننده ترین خبرها