اعتراضات میلیونی در فرانسه/ بروز خشونت در سراسر کشور به دنبال درگیری معترضان و پلیس ضد شورش

چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 10:23

حدود 1.28 میلیون نفر در اعتراضات گسترده روز سه‌شنبه فرانسه مشارکت داشتند.

العالم - اروپا

به نقل از دیلی میل، روز سه‌شنبه سراسر فرانسه شاهد اعتراضاتی بود که با دخالت پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شد. صدها هزار نفر در اعتراض به اصلاحات حقوق بازنشستگی به خیابان‌های فرانسه آمدند. پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان در پاریس در روز موسوم به «سه شنبه سیاه» درگیر شد.

شدیدترین درگیری‌ها نزدیک به ایستگاه متروی پورت رویال در پاریس رخ داد؛ جایی که صدها پلیس ضد شورش از گاز اشک آور و باتوم استفاده کردند.

جمعیت زیادی نیز در مارسی، نیس و دیگر شهرها به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌هایی در شهرهای بزرگ دیگر از جمله لیون، نانت و رن نیز گزارش شد.

میلیون‌ها نفر از تلاش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور، برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال خشمگین هستند. این تغییر، فرانسه را با بسیاری از همسایگانش در اتحادیه اروپا و انگلستان - که سن بازنشستگی دولتی در آن ۶۶ سال است، هماهنگ‌تر می‌کند.

به همین دلیل، ماکرون با بزرگترین بن‌بست خود با اتحادیه‌های کارگری فرانسه از زمان روی کار آمدن در سال 2017 مواجه است.

سه‌شنبه ششمین روز اعتصابات سراسری از اواسط ژانویه را رقم زد و تعداد مشارکت‌کنندگان در آن احتمالاً از بزرگترین اعتراضات تاکنون با بیش از 1.27 میلیون نفر در 31 ژانویه پیشی گرفته است.

جرالد دارونین، وزیر کشور در این خصوص گفت حدود 11 هزار پلیس در سراسر کشور بسیج شده اند و حدود 5 هزار نفر فقط در پاریس حضور دارند.

همچنین به نوشته سی‌ان‌ان، پالایشگاه‌های نفت در سراسر فرانسه روز سه‌شنبه توسط کارگران شرکت‌کننده در اعتراضات مسدود شدند.

اعتصابات دسته جمعی همچنین موجب قطع برق برای هزاران نفر شد و اختلال در مدارس، فرودگاه ها و حرکت قطارها را به همراه داشت زیرا بزرگترین اتحادیه این کشور، CGT، از مردم خواسته بود «فرانسه را به توقف بکشانند.»

پلیس اعلام کرد حدود 1.28 میلیون نفر در سراسر فرانسه در تظاهرات شرکت کردند از جمله 81 هزار نفر در پاریس.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها