زلال قرآن (2186)؛

چرا «سجده» مکمل رکوع است؟

چرا «سجده» مکمل رکوع است؟
پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 - 09:16

العالم - زلال قرآن

از دقت در آیات زیر:

1 – فراز میانی آیه 29 سوره مبارکه فتح: «... تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّـهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ...»

ترجمه: (... محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) و پیروان راستین او را) درحال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را می طلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‌های نورانیّت پدیدار است...).

2 – آیه 112 سوره مبارکه توبه: « التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»

ترجمه: (اینان همان از گناه پشیمانان، خداپرستان، حمد و شکر نعمت ‌گزاران، روزه ‌داران، نماز با خضوع گزاران، امر به معروف و نهی از منکر کنندگان، و نگهبانان حدود الهی ‌اند، و مؤمنان را بشارت ده).

3 – آیه 77 سوره مبارکه حج: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»

ترجمه: (ای اهل ایمان، در برابر خدا رکوع و سجود آرید و (با توجه و بی‌ریا و خالص) پروردگار خود را پرستید و کار نیکو کنید، باشد که رستگار شوید).

این حقیقت آشکار می شود که، نورانیت ظاهر و باطن و شمول خیر و سعادت حقیقی دنیا و آخرت و وصول به فوز عظیم الهی، با انواع عبادات که اوج آنها در رکوع و سجده متجلّی می گردد قابل حصول است. لذاست که خداوند سبحان در آیه 77 سوره حج، رکوع و سجده را از جمله بهترین وسیله ها برای رسیدن به فلاح و رستگاری معرفی و به اقامه درست و کامل آنها در نماز فرمان داده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها