العالم ـ ایران ـ سیاسی
نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین صبح امروز (شنبه ۲۰ اسفند) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
جت یاسینرونمایی از جت آموزشی یاسین
در این مراسم همچنین خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد.
آموزش خلبانی از جمله آموزش های سطح بالا و پیچیده ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافتههای آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.
آیا این هواپیما قابلیت رزمی نیز دارد؟
از آنجا که آموزش های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزارهای واقعی و در محیط های شبیه سازی شده نبرد انجام می شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت های رزمی نیز باشد.
از طرف دیگر این هواپیما درطرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی(cas) را نیز خواهد داشت.
تفاوت فروند اول و دوم یاسین در چیست؟
فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه های فرود بخشی از توانمندی های به دست آمده در این فروند می باشد.
در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت های دانش بنیان استفاده شده است.
تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.مهم ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه بعدی داده های سورتی و پروازی) می باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی می باشد.
البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه ها، تست های استاندارد را طی نموده و آزمون های تعدادی از آن ها در این فروند تکمیل می گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد.