طرف‌های یمنی مذاکرات تبادل زندانیان را با میانجیگری سازمان ملل آغاز کردند

طرف‌های یمنی مذاکرات تبادل زندانیان را با میانجیگری سازمان ملل آغاز کردند
شنبه 20 اسفند 1401 - 16:07

مذاکرات تبادل اسرای یمنی با نظارت نماینده سازمان ملل در امور یمن و کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوئیس برگزار می‌شود.

العالم _ یمن

به گزارش العالم به نقل از رویترز، سازمان ملل اعلام کرد طرف‌های درگیر در جنگ یمن مذاکراتی را روز شنبه به منظور اجرای توافقی با میانجیگری سازمان ملل درباره تبادل اسرا آغاز کردند.
مذاکرات بین دولت مورد حمایت ائتلاف سعودی و دولت مستقر در صنعا - پایتخت - در سوئیس در حال برگزاری است. هانس گراندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن و کمیته بین المللی صلیب سرخ بر این مذاکرات نظارت دارند.
بر اساس بیانیه سازمان ملل، گراندبرگ از هر دو طرف خواست تا «در بحث‌های آتی به شکلی جدی مشارکت کنند تا بر سر آزادی هرچه بیشتر بازداشت‌شدگان توافق حاصل شود».
وی در این خصوص گفت: «من از طرف‌ها می‌خواهم به تعهداتی که نه تنها در قبال یکدیگر، بلکه در قبال هزاران خانواده یمنی که مدت‌هاست در انتظار پیوستن به عزیزان خود هستند، عمل کنند.»
جیسون استرازیوسو، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، مستقر در ژنو، این نشست را فرصتی برای «کاهش رنج بشردوستانه مرتبط با این منازعه» توصیف کرد.
او گفت: «اگر زندانیان بیشتری آزاد شوند، خبر خوشایندی برای خانواده‌ها خواهد بود که می‌توانند بار دیگر با عزیزانشان یکی شوند.»
این گفتگوها در ادامه توافقنامه سال 2018 برگزار می‌شود که از هر دو طرف خواسته بود همه افرادی را که در رابطه با درگیری بازداشت شده اند، «بدون هیچ استثنا یا شرطی» آزاد کنند.
توافق مبادله بازداشت شدگان بخشی از یک توافق گسترده‌تر با میانجیگری سازمان ملل بود که چهار سال پیش به ماه‌ها درگیری بر سر شهر مهم حدیده در دریای سرخ پایان داد. از آن زمان، دو طرف بسیاری از زندانیان - از جمله با مبادله بزرگی که در اکتبر 2020 انجام شد و شامل بیش از 1000 زندانی از هر دو طرف بود - را آزاد کردند.

پربیننده ترین خبرها