کمک‌های نجومی عربستان‌سعودی به اوکراین و ترکیه و بی‌توجهی به اوضاع یمن و مصر

کمک‌های نجومی عربستان‌سعودی به اوکراین و ترکیه و بی‌توجهی به اوضاع یمن و مصر
چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 14:25

رسانه‌ها نوشتند:«عربستان سعودی تلاش می کند راه حلی برای توقف جنگ در اوکراین پیدا کند»؛ همچنین خبرها حاکی از کمک مالی عربستان سعودی به ترکیه است اما ریاض نسبت به اوضاع وخیم ناشی از جنگ در یمن و نیز اوضاع مالی کشور مصر بی اعتناست.

العالم - عربستان سعودی

خبرگزاری های بین المللی اشاره کردند که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در جریان سفر دوشنبه گذشته به بریتانیا، با همتای انگلیسی خود، جیمز کلورلی، درباره «تلاش برای حل بحران روسیه و اوکراین» گفتگو کرد.

نکته قابل توجه این است که عربستان سعودی که تلاش می کند خود را «مخالف جنگ» و «دوستدار صلح» جلوه دهد و قصد دارد از ثروت خود برای توقف جنگ یک ساله در اوکراین استفاده کند، هشت سال است درگیر جنگ با یمن شده و در سال های گذشته با تجاوز به خاک کشور همسایه، مسلمان و عرب «یمن»، مردم بی دفاع این کشور را مورد حملات بی امان قرار داده است.

نکته دیگر این است که هنوز هم همه درخواست‌ها برای توقف این اقدام متجاوزانه را که بزرگترین تراژدی انسانی در عصر مدرن به شمار می رود، رد می‌کند.

لازم است به بن فرحان یادآوری کنیم که امان دادن به خون کسی که مسلمان، برادر و همسایه محسوب می شود، مهمتر از ناتو و تمام کشورهای اروپایی است. همانطور که دین به ما می آموزد، کار خیر و معروف را باید از نزدیکان و همسایگان آغاز نمود.

مردم یمن از سوی همه کشورهای دنیا، منزوی و محاصره شده اند و سالهاست بدون غذا، آب و دارو مانده اند و با خوردن برگ درختان زندگی می کنند؛ هر 10 دقیقه یک کودک یمنی به علت گرسنگی یا بیماری جان خود را از دست می دهد؛ عجیب است که این همه فاجعه، احساسات بن فرحان را برنمی انگیزد که برای توقف جنگ در اوکراین اقدام به سفری با مدت نامعلوم به لندن کرده است.

البته وقوع این امر از سوی مقامات عربستان سعودی چندان هم بعید نیست چراکه این کشور همواره و به طرز غیرعادی، تنها به افکار عمومی اروپایی و غربی توجه دارد و افکار عمومی در عربستان سعودی، دنیای عرب و جهان اسلام را کاملاً نادیده می گیرد.

به عنوان مثال، محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان پیشتر اعلام کرد که کشورش دیگر بدون هیچ قید و شرطی به کشورها کمک مالی نخواهد کرد و به برنامه اصلاحات ملزم خواهد بود تا با توجه به برنامه های صندوق بین المللی پول، سیاست مالی و پولی خوبی برای کشور فراهم کند؛ البته منظور وی در درجه اول، مصر بود که شرایط سخت اقتصادی را پشت سر می گذارد و نیاز فوری به کمک مالی دارد. این قبیل بی توجهی ها نسبت به کشورهای مسلمان و عربی محدود به این مثال نمی شود و نمونه های متعدد در عملکرد مقامات سعودی وجود دارد.

در حال حاضر شاهد آن هستیم که بن فرحان در سفر خود به اوکراین اعلام می کند که عربستان سعودی بدون هیچ قید و شرطی به اوکراین 400 میلیون دلار کمک می کند.

همچنین در اقدامی دیگر عربستان سعودی دوشنبه گذشته اعلام کرد که توافقنامه ای را با ترکیه برای سپرده گذاری 5 میلیارد دلاری در بانک مرکزی ترکیه برای نجات اقتصاد متزلزل ترکیه امضا کرده است، بدون اینکه این توافق شامل هیچ یک از شروط اعلام شده توسط الجدعان باشد.

پربیننده ترین خبرها