واکنش «جورج قرداحی» به توافق ایران و عربستان؛ به حقم رسیدم

واکنش «جورج قرداحی» به توافق ایران و عربستان؛ به حقم رسیدم
شنبه 20 اسفند 1401 - 19:02

وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان روز شنبه در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه در صفحه توئیترش نوشت که به حقش رسیده است.

العالم ـ لبنان

جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان که به دلیل اظهاراتش درباره یمن مجبور به استعفا شده است، افزود: صمیمانه‌ترین درودها به ایران و عربستان. از سرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین بر این دو کشور مبارک باشد.

وی اضافه کرد: با صداقت و محبت خالصانه، به حقم رسیدم... متشکرم.

آبان ماه سال ۱۴۰۰ عربستان در واکنش به اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان که از تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن انتقاد کرده بود، سفیر خود را از بیروت فراخواند و از سفیر لبنان نیز خواست ریاض را ترک کند.

جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی وقت لبنان به کشورهای ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن اعتراض و آن را محکوم کرده بود.

قرداحی با انتقاد از حمله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی گفته بود که «انصارالله» به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند، دفاع می‌کند.

به گزارش ایرنا، کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در کشورهای خود ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کنند.

قرداحی آذرماه ۱۴۰۰ از عضویت در کابینه لبنان کناره گیری کرد و نجیب میقاتی استعفای او را پذیرفت و ولید البخاری سفیر عربستان فروردین ۱۴۰۱ به بیروت بازگشت.

حالا در پایان مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری چین، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها