نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اردوغان بیش از 10 درصد از مخالفانش برای انتخابات ماه مه عقب افتاده است

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اردوغان بیش از 10 درصد از مخالفانش برای انتخابات ماه مه عقب افتاده است
دوشنبه 22 اسفند 1401 - 18:32

تحلیلگران معتقدند رأی‌گیری 24 اردیبهشت، مهمترین انتخابات را در تاریخ معاصر ترکیه رقم خواهد زد.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری مخالفان ترکیه، پیش از انتخابات 14 مه (یکشنبه 24 اردیبهشت)، بیش از 10 درصد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، جلوتر است و آرای بیشتری را به دست خواهد آورد. آرای بیشتری به دست خو.اهد آورد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این رأی‌گیری، مهمترین انتخابات را در تاریخ معاصر ترکیه رقم خواهد زد.
این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد بلوک اپوزیسیون موسوم به اتحاد ملت، دست‌کم شش درصد از حزب عدالت و توسعه‌ی اردوغان و متحدانش، پیشتاز رقابت پارلمانی است. حزب دموکراتیک خلق‌ها - طرفدار کردها - پیشتازی بیش از 10 درصدی خود را همچنان حفظ کرده است.
اردوغان پس از کاهش محبوبیتش به دلیل بحران هزینه‌های زندگی، با بزرگترین چالش در برابر حکومت 20 ساله خود مواجه است. قربانیان زمین‌لرزه ماه گذشته نیز در حال تجدید نظر در وفاداری خود در مقرهای قدرت پیشین حزب عدالت و توسعه هستند.
این انتخابات نه تنها نشان خواهد داد چه فردی ترکیه را رهبری می کند، بلکه نحوه اداره آن، مسیر اقتصاد آن و نقشی را که ممکن است برای کاهش درگیری در اوکراین و خاورمیانه ایفا کند، تعیین خواهد کرد.
یک نظرسنجی که 8 مارس انجام و روز شنبه توسط مرکز آکسوی ریسرچ منتشر شد، نشان داد قلیچ‌داراوغلو، نامزد ائتلاف مخالفان، با 55.6 درصد و اردوغان با 44.4 درصد پیشتاز هستند.
این نظرسنجی همچنین نشان داد بلوک اصلی اپوزیسیون، 44.1 درصد آرا و حزب دموکراتیک خلق‌ها 10.3 درصد آرا را به دست خواهند آورد. حزب عدالت و توسعه و متحدان ناسیونالیست آن نیز بر روی هم 38.2 درصد از آرا را کسب خواهند کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها