پس از توافق اپوزیسیون؛ ترکیه با سناریوهای متعدد روبروست

سه شنبه 16 اسفند 1401 - 21:50

ائتلاف ملت متشکل از شش حزب اپوزیسیون در ترکیه،، «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد توافقی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی در برابر رقیب خود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور معرفی کرد.

العالم _ ترکیه

"نضال البرعی"خبرنگار شبکه خبری العالم در ترکیه گفت که رقابت انتخاباتی میان "کمال قلیچدار اوغلو" و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور فعلی ترکیه آغاز شده است.

وی افزود: اپوزیسیون متحد شده اند. این اتحاد مخالفان ترکیه البته آسان به دست نیامد. به همین دلیل ناظران معتقدند که ممکن است همچنان در آینده شاهد پس لرزه هایی در صفوف مخالفان باشیم.

بحران 72 ساعته ای که "میز شش نفره" احزاب مخالف شاهد آن بود، پایان یافت. علت بحران این بود که مرال آکشنر، رئیس حزب "خوب" از موافقت با نامزدی کمال قلیچدار اوغلو به عنوان نامزد مشترک اپوزیسیون برای رقابت با رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری خودداری می کرد. با این حال مرال آکشنر اعلام کرد در نشست مهمی که برای اعلام نامزدی ریاست جمهوری برگزار می شود، به میز مذاکره باز می گردد.

کمتر از دو ساعت مانده به نشست روز دوشنبه سران پنج حزب در مقر حزب "سعادت" در آنکارا، این شهر شاهد تحرکات گسترده بود و نتیجه این شد که آکشنر به میز مذاکره بازگشت. وی برای بازگشت شروطی را تعیین کرد؛ این شروط وی عبارت است از اعلام قلیچدار اوغلو به عنوان نامزد توافقی مخالفان و اعلام منصور یاواش و اکرم امام اوغلو، شهرداران آنکارا و استانبول، به عنوان دو معاون رئیس جمهور.

این در حالی است که آکشنر پیشتر بر نامزدی آن دو برای ریاست جمهوری پافشاری می کرد و همین مسئله کانون اختلاف بود، آکشنر متهم شده بود که باعث ایجاد اختلاف در «میز شش نفره» شده و در پی فروپاشی «حزب جمهوری خلق» است.

این اتفاقات، ترکیه را در مقابل سناریوهای متعدد در انتخابات ریاست جمهوری قرار می دهد و این در حالی است که کشور در شرایط بحرانی اقتصادی و عواقب زلزله ویرانگر قرار دارد، زلزله ای که خسارت های مادی هنگفتی به بار آورده است. با این حال در این انتخابات همچنان دو نامزد قوی و برجسته حضور دارند، یکی رجب طیب اردوغان اردوغان از حزب حاکم عدالت و توسعه و کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون.

پربیننده ترین خبرها