درگیری خشونت آمیز در نا‌آرامی‌های گسترده پاکستان همزمان با تلاش برای بازداشت عمران خان

درگیری خشونت آمیز در نا‌آرامی‌های گسترده پاکستان همزمان با تلاش برای بازداشت عمران خان
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 09:05

پاکستان در پی درگیری هواداران عمران خان - نخست‌وزیر پیشین - و نیروهای پلیس، ساعات ملتهبی را سپری می‌کند، خان از هوادارانش خواسته است که در صورت بازداشت او از جنبش وی همچنان حمایت کنند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، پلیس پاکستان روز چهارشنبه پس از یک شب درگیری خشونت‌آمیز در خارج از خانه عمران خان - نخست‌وزیر پیشین - در شهر شرقی لاهور، به درگیری با هواداران وی ادامه داد. افسران پلیس می‌کوشند رهبر مخالفان را به دلیل عدم حضور در دادگاه به اتهام فساد دستگیر کنند.
فیلمی که توسط حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) و رسانه های محلی به اشتراک گذاشته شده است، پلیس را نشان می دهد که روز سه شنبه در تلاش برای متفرق کردن حامیان خان، گاز اشک‌آور به سوی هواداران شلیک و از ماشین‌های آب‌پاش استفاده می‌کند. بر اساس توئیت پلیس اسلام‌آباد، حامیان نخست‌وزیر پیشین برای دفاع از خود سنگ پرتاب کردند و چهار افسر پلیس زخمی شدند.
تظاهرات روز سه‌شنبه در شهرهای بزرگ پاکستان نیز در حمایت از خان برگزار شد. وی فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و از هوادارانش خواست که در صورت بازداشت او از جنبش وی همچنان حمایت کنند.
عمران خان که در آوریل گذشته بر مبنای یک رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شد، از آن زمان با رهبری یک کمپین مردمی علیه دولت کنونی، آن را به تبانی با ارتش برای برکناری خود از سمتش متهم کرده است. او مقامات پاکستانی را به تلاش برای دستگیری خود متهم کرده است تا وی را از انتخابات میان دوره ای آتی در آوریل و انتخابات عمومی که قرار است در اکتبر برگزار شود، حذف کنند.
خان روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت: «[دولت]، آنها متحجر هستند و (می‌دانند) اگر من به قدرت برسم، آنها را پاسخگو خواهم کرد. آنها همچنین می‌دانند حتی اگر به زندان بروم، هر کاری انجام دهند، در انتخابات پیروز می‌شویم.»
این نخست‌وزیر پیشین می‌گوید اتهامات علیه او انگیزه سیاسی دارد و هشدار داده است که تلاش برای دستگیری‌اش می‌تواند به تشدید خطرناک خشونت سیاسی در کشور منجر شود. او همچنین معتقد است ائتلاف حاکم پاکستان در نهایت ممکن است از یک ابزار «بهانه خشونت» برای به تاخیر انداختن رای‌گیری‌های آتی استفاده کند.
اما وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان هرگونه دخالت سیاسی در این پرونده را رد کرد.
مریم اورنگ زیب در این بیانیه گفت: «دولت هیچ ارتباطی با دستگیری (خان) ندارد و دستگیری نیز ارتباطی با انتخابات ندارد. پلیس تنها به دستورات دادگاه عمل می‌کند.»
او افزود: «عمران خان به جای همکاری با مقامات مجری قانون، قانون را زیر پا می‌گذارد، از دستورات دادگاه سرپیچی می‌کند و از اعضای حزب خود به عنوان سپر انسانی برای فرار از دستگیری و دامن زدن به ناآرامی استفاده می‌کند.«
به گفته سخنگوی خان و سایر حامیان، با تشدید درگیری‌ها در روز سه‌شنبه، پلیس برق خانه خان را قطع و چراغ‌های خیابان در محله اقامت او را خاموش کرد.
این در حالی است که عمران خان در جدیدترین اقدام خود در یک سخنرانی ویدئویی گفت مایل است ضمانت‌نامه دهد که روز شنبه در دادگاه حاضر خواهد شد.
وی در سخنرانی اوایل روز چهارشنبه خود گفت نگرانی‌های امنیتی در دادگاهی که قرار است وی در آن در اسلام‌آباد حضور داشته باشد وجود دارد زیرا پیشتر دو حمله شبه‌نظامیان در آن محل رخ داده بود.

پربیننده ترین خبرها