در دیدار با رئیس جدید مجلس؛

رئیس جمهور تونس خطاب به مخالفان: راه برگشتی وجود ندارد

رئیس جمهور تونس خطاب به مخالفان: راه برگشتی وجود ندارد
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 11:47

قیس سعید رئیس جمهور تونس با ابراهیم بودرباله رئیس جدید پارلمان تونس دیدار کرد.

العالم - تونس

رئیس جمهور تونس، روز سه شنبه در گفتگو با ابراهیم بودرباله رییس جدید مجلس تونس گفت، هرکسی که معتقد است امکان بازگشت وجود دارد، صرفاً دچار توهم است.

ائتلاف اصلی اپوزیسیون اعلام کرده است که پارلمان جدید را که اعضای آن در ماه دسامبر و ژانویه در انتخابات تحریم‌شده از سوی مخالفان رئیس جمهور و توده های مردم انتخاب شدند، به رسمیت نمی شناسد. تنها 11 درصد از رای‌دهندگان در آن انتخابات مشارکت کردند.
در جلسه افتتاحیه روز دوشنبه پارلمان جدید تونس، ابراهیم بودرباله به عنوان رئیس جدید پارلمان جانشین رهبر جنبش اسلامگرای النهضه، راشد غنوشی شد، که حزبش بیشترین تعداد نماینده را در پارلمان پیشین داشت.

رییس جمهو تونس پس از تعیین بودرباله به عنوان رئیس جدید پارلمان، وی را به حضور پذیرفت و گفت: «تمام اقداماتی چون رایزنی ملی، گفت‌وگو، همه‌پرسی و انتخابات اعضای پارلمان در دو دوره رای گیری کاملا در تاریخ مربوطه اجرا و تمام شد. »

رئیس جمهور تونس تاکید خود را بر «حرکت رو به جلو برای ریشه کنی فساد و عوامل آن» ابراز کرد و گفت: «بعضی از مردم هنوز در حسرت گذشته هستند و با توهم معتقدند که می توان به عقب بازگشت.»

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری تونس، در این نشست «بسیاری از مسائل مربوط به قانونگذاری و دیگر مسایل مورد انتظار مردم و همچنین مسئولیت و تعهد یک نماینده در برابر رای دهندگانش» بررسی شد.

در ادامه این بیانیه به نقل از قیس سعید آمده است: ما امروز در حال نبرد آزادیبخش ملی هستیم و وظیفه مقدس ما در هر مکانی پاسخگویی به خواسته های برحق مردم در همه عرصه هاست.

مخالفان و منتقدان قیس سعید او را به انجام کودتا در تونس متهم می کنند. رئیس جمهوری تونس در سال ۲۰۲۱ پارلمان این کشور را سلب الاختیار کرد و دولتی با وزیران مورد نظر خود تشکیل داد.

وی برای افزایش حیطه اختیاراتش همچنین دست به تغییراتی بحث برانگیز در قانون اساسی تونس زد که به او اجازه می‌دهد، قاضیان را منصوب یا برکنار کند.

مخالفان و معترضان بیم آن دارند که قیس سعید "آخرین دموکراسی" در بین کشورهای شمال آفریقا را به کشوری خودکامه و استبدادی بدل کند و به این ترتیب دستاورد بهار عربی را از بین ببرد.

پربیننده ترین خبرها