ابهام بر چشم‌انداز روابط سوریه و ترکیه سایه افکنده است

ابهام بر چشم‌انداز روابط سوریه و ترکیه سایه افکنده است
جمعه 26 اسفند 1401 - 20:10

در حالی‌که رئیس‌ جمهوری سوریه مولفه‌‌های سیاست کشورش در مرحله بعدی به‌ویژه درباره روابط با ترکیه و دیدار با همتای ترکش، رجب طیب اردوغان را ترسیم کرد ، ابهام بر موضوع آشتی دمشق و آنکارا سایه انداخته است.

العالم- درگوشی

بشار اسد در جریان سفرش به روسیه طی مصاحبه‌هایی که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه و تلویزیون روسیا الیوم انجام داد، موضع رسمی کشورش درخصوص عادی‌سازی با ترکیه در این برهه را توضیح داد که یادآورر همان موضع اصولی دمشق در آغاز جنگ است که بر توقف حمایت از شورشیان مسلح و بیرون کردن نیروهای غیرقانونی پیش از هرگونه تماس در هر سطحی میان مسئولان دو کشور تأکید داشت.

بشار اسد گفت: در رابطه با دیدار با اردوغان، این موضوع مربوط به رسیدن به مرحله‌ای است که ترکیه به وضوح و بدون هیچ گونه ابهامی آماده خروج کامل از خاک سوریه و توقف حمایت از تروریسم و بازگرداندن وضعیت به قبل از آغاز جنگ در سوریه باشد. این تنها وضعیتی است که می‌تواند بین من و اردوغان دیداری باشد، جدای از این، برگزاری چنین دیداری چه ارزشی دارد و چرا آن را انجام دهیم؛ در صورتی که نتایج نهایی در مورد جنگ در سوریه را محقق نخواهد کرد؟

شروط دمشق جهت عادی‌سازی روابط با آنکارا، که شامل تدوین طرحی روشن برای خروج نیروهای غیرقانونی ترکیه از خاک سوریه است، کارت‌های ترکیه را که بر ایجاد همگرایی با دمشق تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور امید بسته است، به‌ هم زده است.

ناظران بر مسائل سوریه و ترکیه می‌گویند که به دنبال سفر بشار اسد به پایتخت روسیه، گزارش‌های غیررسمی درباره به تعویق افتادن نشست چهارجانبه معاونان وزیران خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در مسکو تا زمان نامشخص، منتشر شد. در حالی موعد برگزاری این نشست به زمانی نامعلوم موکول شده که دمشق بر شروط خود که از طریق میانجیگران روسی و ایرانی، به طرف ترکی ابلاغ کرده است، اصرار دارد و در مقابل آنکارا قادر نیست که طرف سوری را برای نشستن پای میز مذاکره متقاعد سازد.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، در حالی اردوغان به دنبال دستاورد بزرگ سیاسی در پرونده آشتی با سوریه است که ترکیه هیچ‌گونه تضمین‌ عملی و واقع‌گرایانه درخصوص عقب‌نشینی نیروهای خود از مناطق تحت اشغال در شمال سوریه و یا توقف حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در ادلب و حومه آن و نیز حلب و لاذقیه نمی‌‌دهد.

از این‌ رو، رسانه‌های ترکیه و مسئولان ترک تأکید دارند که در پرونده آشتی با سوریه گام‌های سازنده برداشته و پیشرفت‌هایی حاصل شده است. آنها در حالی خوشبینانه از نشست چهارگانه فوق‌الذکر استقبال می‌کردند که اندک اشاره‌ای به شروط شفاف سوریه از جمله تعیین جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از اراضی سوریه و تدوین طرحی برای توقف فوری حمایت از گروه‌های مسلح در ادلب و شمال نداشتند.

موانع بسیاری از حمله وجود اختلافات اساسی در مواضع سوریه و ترکیه درخصوص حضور نظامی ترکیه در این کشور، نشست چهارجانبه فوق‌الذکر را به تاخیر انداخته است. در حالی‌که دمشق اصرار دارد پیش از هرگونه نشست با آنکارا، باید جدول زمانی درخصوص پرونده حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه و حمایت از شورشیان مسلح تدوین شود ولی آنکارا تلاش می‌کند این گام را به بعد از تفاهمات سیاسی میان دو کشور موکول کند.

قدر مسلم آن است که مسکو و تهران قویا از موضع دمشق حمایت، و همچنین تلاش می‌کنند تا ترکیه را متقاعد سازند تا تعهدات مکتوب و واضحی جهت تعیین جدول زمانی برای اجرای تمام شروط دمشق ارائه دهد. دراین حال ، ترکیه هم موفق نشده است تا تهران و مسکو را متقاعد سازد تا دمشق را برای پیشبرد تفاهمات شفاهی تحت فشار قرار دهند.

پربیننده ترین خبرها