زلال قرآن (2231)؛

رعایت تقوای الهی چه اثری در مصون ماندن از شرّ هواهای نفسانی و امیال حیوانی دارد؟

رعایت تقوای الهی چه اثری در مصون ماندن از شرّ هواهای نفسانی و امیال حیوانی دارد؟
سه شنبه 1 فروردين 1402 - 09:52

العالم - زلال قرآن

تنها راه مصون ماندن از شرّ نفس امّاره، رعایت تقوای الهی است که آن هم با اتصال و ارتباط مستمر قلب و روح انسان با خداوند سبحان از طریق اقامه نوافل، دعا، مناجات، تلاوت قرآن، تفکر و تدبر در حقیقت آیات الهی و از همه مهمتر ذکر اسماء الله قابل حصول است، بدین سبب قرآن کریم در آیات زیر با بیان:

1 – آیات 15 و16 سوره مبارکه تغابن:

« إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّـهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ . فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

ترجمه: (به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند (چندان به آنها دل نبندید) و (بدانید که) نزد خدا اجر عظیم (بهشت ابد) خواهد بود. . پس تا بتوانید خدا ترس و پرهیزکار باشید و (سخن حق) بشنوید و اطاعت کنید و از مال خود برای (ذخیره آخرت) خویش (به فقیران) انفاق کنید. و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آنها به حقیقت رستگاران عالمند).

2 – آیات 40 و 41 سوره مبارکه نازعات:

« وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ .فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ»

ترجمه: (و هرکس ازحضور در پیشگاه عزّ ربوبیت بترسید و از هوای نفس دوری جست. همانا بهشت منزلگاه اوست). تصریح فرموده که، هرکس تقوای الهی پیشه کرده وخود را از شرّ وسوسه های نفس امّاره حفظ کند به فلاح و رستگاری خواهد رسید و جایگاه او بهشت رضوان الهی خواهد بود.

پس بر نمازگزار است که با اقامه نوافل و خواندن تعقیبات نماز (درحد وسع خود)، سلامت نفس و امنیت روح و قلب خویش را تضمین کند و با رعایت تقوای الهی واطاعت محض از فرامین خداوند سبحان و پیروی از سیره، سُنت، قول و فعل رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) و عمل دقیق به احکام شرع مقدس، خویشتن را در دژ استوار و سپر محکم تقوا قرار داده و بکوشد تا جائی که می تواند خود را از شرّ فتنه های نفس امّاره در امان دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها