زلال قرآن (2233)؛

قطع دلبستگی ها و وابستگی ها به مواهب مادی دنیایی چه نقشی در حفظ دستاوردهای نماز دارد؟

قطع دلبستگی ها و وابستگی ها به مواهب مادی دنیایی چه نقشی در حفظ دستاوردهای نماز دارد؟
سه شنبه 1 فروردين 1402 - 16:19

العالم - زلال قرآن

پاسداری از دستاوردهای بسیار ارزشمند نماز و حفظ سلامت و امنیت روحی نمازگزار نیازمند استمرار ارتباط با ذات اقدس الهی است که اقامه نوافل و ذکر تعقیبات نماز و دائم الذکر بودن تأمین کننده آن است، و شاید به همین سبب باشد که قرآن کریم در آیات زیر:

1 – آیات 41 و 42 سوره مبارکه احزاب: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّـهَ ذِكْرًا كَثِيرًا . وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»

ترجمه: (ای کسانی که ایمان آورده‌اید ذکر حق و یاد خدا (به دل و زبان) بسیار کنید. و دایم صبح و شام به تسبیح و تنزیه ذات پاکش بپردازید).

2 – بخش اول آیه 103 سوره مبارکه نساء:

« فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ...»

ترجمه: (پس آن‌ گاه که از نماز فراغت یافتید باز در همه احوال، ایستاده یا نشسته یا بر پهلو خفته (درهرحال که توانید) یاد خدا کنید...).

تصریح فرموده و تأکید کرده که با استفاده از تمام فرصت ها و در هرحال و به هر شکل ممکن (با تلاوت قرآن و دعا و مناجات و ذکر اسماء الله) به ذکر و یاد خدا بپردازید، تا با حشر دائم با حقایق مستتر در آنها، دل و روحتان از دستبرد شیاطین و آسیب ها و آفت ها و آلودگی های دنیائی سلامت و ایمن باقی بماند. و در آیه 9 سوره مبارکه منافقون با بیان:

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِاللَّـهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»

ترجمه: (الا ای اهل ایمان، مبادا هرگز مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل سازند، و البته کسانی که به امور دنیا از یاد خدا غافل شوند آنها به حقیقت زیانکاران عالمند). با خطاب تند، تذکُر و هشدار داده که مراقبت کنید که هرگز با سرگرم شدن به مواهی دنیائی از جمله زن و فرزندان، شما را از یاد خدا غافل نسازد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها