آیا توافق تبادل اسیران آرمان‌های صنعا را برآورده می کند؟

آیا توافق تبادل اسیران آرمان‌های صنعا را برآورده می کند؟
سه شنبه 1 فروردين 1402 - 20:35

با نزدیک شدن به هشتمین سالگرد جنگ علیه یمن، توافقنامه ای برای تبادل اسیران میان جنبش انصارالله یمن و دولت وابسته به ائتلاف متجاوز، پس از مذاکراتی در سوئیس تحت نظارت سازمان ملل منعقد شد.

العالم ـ نظرکده

ناظران بر این باورند که یمن از همان ابتدا بارها تاکید کرده بود که در پرونده انسانی چانه زنی جایی ندارد و باید این پرونده جدا از پرونده جنگ تجاوزکارانه آمریکایی سعودی علیه یمن حل و فصل شود.

پرونده انسانی بسیار مهم و حساس است و ائتلاف متجاوز درباره هر مساله انسانی مانند قوت روزانه مردم و وضعیت کودکان و زنان اقدام به چانه زنی می کند.

از سوی دیگر مشاوران شورای سیاسی عالی در صنعا اظهار داشتند که توافق تبادل اسیران میان انصارالله و دولت وابسته به ائتلاف متاسفانه آرمان های صنعا را برآورده نمی کند.

زیرا صنعا می گوید تمام اسیران را در مقابل تمام اسیران باید آزاد کرد.

آنها تاکید کردند که اختلافات میان هیات مزدوران یمنی در مذاکرات و اینکه هر حزب فقط به اسرای خود اهمیت می دهد، سبب شد تا عربستان مداخله کند و این توافق فعلی که منافع عربستان را تامین می کند، تحمیل شود.

عربستان 15 اسیر سعودی از جمله شماری از فرماندهان مزدور که با سازمان اطلاعات این کشور مرتبط هستند، در این توافق ضمیمه کرد.

این مشاوران خاطرنشان کردند که رهبری صنعا با این توافق موافقت کرد تا کمکی به 700 اسیر تابع دولت صنعا باشد که در مقابل شماری از سعودی ها و سودانی ها آزاد شوند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند که توافق تبادل اسیران میان انصارالله و دولت وابسته به ائتلاف از دو ماه پیش مقرر شد و ارتباطی به نزدیکی صورت گرفته میان برخی کشورها ندارد.

آنها خاطرنشان کردند که تبادل اسیران شاید بخشی از فرایندی باشد که عربستان درنظر دارد آن را در یمن به اجرا درآورد.

در واقع عربستان خواهان عقب نشینی از یمن نیست بلکه می خواهد فقط آشوبی که در یمن ایجاد کرده است، به پایان برساند.

عربستان با تکیه بر نزدیکی صورت گرفته با جمهوری اسلامی ایران گمان می کند که اگر روابط را با تهران ترمیم کند می تواند جلوی حملات موشکی و پهپادی صنعا را بگیرد یا آنکه تهران صنعا را تحت فشار بگذارد. در واقع این طرز فکر آل سعود است.

کارشناسان سیاسی تاکید کردند که عربستان از پرونده اسیران که یک پرونده انسانی است به عنوان اهرم فشار استفاده می کند. در توافق سوئیس مساله آزادی تمام اسیران در مقابل تمام اسیران طرف مقابل مطرح بود مشروط بر آنکه در عرض یکماه اجرایی شود؛ اما تا این لحظه شاهد هیچ تبادل اسیرانی نبودیم زیرا عربستان همواره از این مساله به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.

این کارشناسان افزودند: عربستان و دیگر طرفها به اسرای خود و به میهن و افراد بی گناه و زیرساخت ها توجهی ندارند. اما صنعا به این مسائل اهمیت می دهد. این صنعا است که اصرار دارد تمام اسیران در مقابل تمام اسیران آزاد شوند. صنعا حتی آزادی نیمی از اسیران و یا یک چهارم را مطرح کرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها