ترامپ احتمالاً در هفته جاری توسط هیئت منصفه به دلیل پرداخت‌های غیرقانونی متهم می‌شود

ترامپ احتمالاً در هفته جاری توسط هیئت منصفه به دلیل پرداخت‌های غیرقانونی متهم می‌شود
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 10:51

به نظر می‌رسد دوران فرار چند دهه‌ای ترامپ از اتهامات حقوقی و قضایی به سر آمده باشد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ممکن است در هفته جاری از سوی هیئت منصفه منهتن متهم شود. اتهام ترامپ، جعل سوابق تجاری مرتبط با پرداخت غیرقانونی پول در جریان مبارزات انتخاباتی در سال 2016 به زنانی است که او را به روابط غیراخلاقی متهم کرده‌اند.

این یکی از چندین پرونده‌ای است که با شروع سومین نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

او ارتکاب هرگونه تخلف را رد کرده و دادستان‌ها را به دست داشتن در یک تلاشه هماهنگ با انگیزه سیاسی برای آسیب رساندن به کمپین انتخاباتی خود متهم کرده است.

صدور کیفرخواست در نیویورک یک تحول چشمگیر در تاریخ آمریکا خواهد بود و ترامپ را به اولین رئیس‌جمهور پیشین تبدیل می‌کند که با اتهام جنایی روبرو می‌شود. این وضع برای ترامپ پیامدهای سنگینی خواهد داشت و توانایی دیرینه او را برای اجتناب از چالش‌های حقوقی به رغم درگیر شدن در تعداد زیادی پرونده زیر سؤال می‌برد.

ترامپ به مدت 40 سال، تحقیقات و پرونده‌های پرشماری را بدون دریافت اتهامات جنایی پشت سر گذاشته است. اما این رکورد ممکن است به زودی از بین برود.

ترامپ نخستین بار در دهه 1970 زمانی که وزارت دادگستری پرونده تبعیض نژادی را علیه تجارت املاک و مستغلات خانواده اش مطرح کرد، با پیگرد قانونی مواجه شد.

ترامپ و پدرش به شدت در این پرونده مبارزه کردند که آنها را متهم به امتناع از اجاره دادن آپارتمان به مستاجران سیاه‌پوست در ساختمان‌های عمدتا سفیدپوست می‌کرد. ترامپ نیز علیه دولت شکایت و دولت را به افترا متهم کرد.

این پرونده با توافقی به پایان رسید که راه را برای برخی از مستاجران سیاه پوست باز کرد، اما خانواده ترامپ را مجبور نکرد صریحاً اذعان کنند در پیروی از قانون مسکنِ عادلانه، «دچار قصور و سهل‌انگاری شده اند».

از آن زمان، ترامپ و کسب و کارش موضوع هزاران پرونده قضایی مدنی و تحقیقات متعدد بوده است.

تحقیقاتی در رابطه با معاملات کازینو و املاک او، اتهامات رشوه خواری و لابیگری نادرست، اتهامات کلاهبرداری علیه دانشگاه منحله ترامپ و بنیاد خیریه ترامپ و تحقیقات دادستان منطقه منهتن در مورد چندین مورد فروش در هتل آپارتمان ترامپ در سوهو انجام شده است.

بر اساس گزارش گروه ناظر دولتی، شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشینگتن، تا نوامبر 2022، ترامپ به ارتکاب دست‌کم 56 جرم جنایی از زمان راه اندازی کمپین خود در سال 2015 متهم شده است، بدون احتساب اتهامات مربوط به معاملات تجاری متقلبانه. اما او هرگز به طور رسمی متهم نشده است.

ترامپ در زمان حضور در کاخ سفید نیز همچنان با پرونده‌های قضایی مواجه بود. به مدت دو سال، وزارت دادگستری روابط کمپین انتخاباتی او در سال 2016 را با روسیه بررسی کرد. گرچه رابرت مولر، بازپرس ویژه، هرگز شواهد مستقیمی از تبانی پیدا نکرد، گزارش نهایی او شواهدی را درباره قانون‌گریزی ارائه داد. وی خاطرنشان کرد به دلیل نظر این وزارتخانه مبنی بر اینکه مطرح کردن اتهامات علیه رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید منع شده است، نمی‌تواند توصیه کند ترامپ حتی به صورت مخفیانه محاکمه و متهم شود.

از زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، تحقیقات حقوقی و قضایی درباره او به شکلی چشمگیر تشدید شده است.

در ژانویه، شرکت همنامِ او به دلیل جرایم مالیاتی، از جمله توطئه و جعل سوابق تجاری، 1.6 میلیون دلار جریمه شد. مدیر قدیمی این شرکت، آلن وایسلبرگ، در حال حاضر به دلیل طفره رفتن از پرداخت مالیات بر مزایای شغلی در حال گذراندن دوران حبس است.

برخی از کارشناسان حقوقی، به سرانجام رسیدن پرونده منهتن برای اولین بار علیه ترامپ، در زمانی که اتهامات جدی‌تری بر ضد او مطرح شده است را زیر سوال برده اند.

انتظار می رود ترامپ به جعل سوابق تجاری متهم شود مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای پنهان کردن جرم دیگری انجام شده است. و این پرونده به سالها قبل برمی گردد.

پرونده نیویورک شامل پرداخت هایی است که توسط مایکل کوهن، وکیل پیشین ترامپ، که پس از اعتراف به اتهامات فدرال در سال 2018 زندانی شد، به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن و یک فعال حوزه مد انجام شده است. هزینه‌های کوهن توسط ترامپ بازپرداخت شد که شرکت او این بازپرداخت ها را به عنوان «هزینه‌های قانونی» ثبت کرد.

پربیننده ترین خبرها