زلال قرآن (2239):

رعایت تقوا الهی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کنترل هواهای نفسانی و امیال حیوانی و وسوسه‌های شیطانی است

رعایت تقوا الهی یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کنترل هواهای نفسانی و امیال حیوانی و وسوسه‌های شیطانی است
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 23:12

العالم - زلال قرآن

یکی ازمؤثرترین راه‌های مصون ماندن از شرّ نفس امّاره، و شیاطین، رعایت تقوای الهی است که آنهم با اتصال و ارتباط مستمر قلب و روح انسان با خداوند سبحان از طریق اقامه نوافل و دعا و مناجات و تلاوت قرآن و تفکر و تدبر در حقیقت آیات‌ الهی و از همه مهمتر ذکر اسماء الله قابل حصول است، بدین سبب قرآن کریم در آیات زیر با بیان:
1 – آیات 15 و 16 سوره مبارکه تغابن:
« إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّـهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ . فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
ترجمه: (به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند (چندان به آنها دل نبندید) و (بدانید که) نزد خدا اجر عظیم (بهشت ابد) خواهد بود. پس تا بتوانید خدا ترس و پرهیزکار باشید و (سخن حق) بشنوید و اطاعت کنید و از مال خود برای (ذخیره آخرت) خویش (به فقیران) انفاق کنید. و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آنها به حقیقت رستگاران عالمند).
2 – آیات 40 و41 سوره مبارکه نازعات:
« وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ .فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ»
ترجمه: (و هر کس از حضور در پیشگاه عزّ ربوبیت بترسید و از هوای نفس دوری جست. همانا بهشت منزلگاه اوست).
تصریح فرموده که، هرکس تقوای الهی پیشه کرده و خود را از شرّ وسوسه‌های نفس امّاره حفظ کند به فلاح و رستگاری خواهد رسید و جایگاه او بهشت رضوان الهی خواهد بود.
پس بر نمازگزار است که با اقامه نوافل و خواندن تعقیبات نماز (در حد وسع خود)، سلامت نفس و امنیت روح و قلب خویش را تضمین کند و با رعایت تقوای الهی و اطاعت محض از فرامین خداوند سبحان و پیروی از سیره و سُنت و قول و فعل رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) وعمل دقیق به احکام شرع مقدس، خویشتن را در دژ استوار و سپر محکم تقوا قرار داده و بکوشد تا جائی که می تواند خود را از شرّ فتنه های نفس امّاره در امان دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها