صندوق بین‌المللی پول: لبنان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است

صندوق بین‌المللی پول: لبنان در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 18:27

رئیس هیئت صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس خبری در بیروت وضعیت اقتصاد لبنان را «خطرناک» توصیف کرد.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه هشدار داد لبنان یک سال پس از تعهد به اصلاحاتی که در اجرای آنها ناکام مانده است، در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد و از دولت این کشور خواست استقراض از بانک مرکزی را متوقف کند.
ارنستو رامیز ریگو، رئیس هیئت صندوق بین المللی پول در یک کنفرانس خبری در بیروت گفت مقامات باید اجرای شرایط تعیین‌شده برای دریافت کمک مالی 3 میلیارد دلاری را تسریع بخشند.
او با اشاره به پیشرفت «بسیار کند» این روند گفت: «این انتظار وجود داشت که اجرا و تصویب قوانین" مربوط به اصلاحات با سرعت بیشتری پیش برود.»
وی ادامه داد: «لبنان در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می‌برد.»
لبنان حدود یک سال پیش توافقنامه‌ای با صندوق بین‌المللی پول امضا کرد اما شرایط لازم برای تضمین برنامه کاملی را که به طور گسترده برای بهبود اقتصاد این کشور از یکی از بدترین بحران‌های مالی جهان حیاتی است، برآورده نکرده است.
در همین حال، اقتصاد لبنان به دلیل سقوط ارزش واحد پول ملی فلج شده است، که از سال 2019 حدود 98 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. این وضع، تورم سه رقمی، افزایش فقر و موجی از مهاجرت را به همراه داشته است.
این بحران در سال 2019 و پس از دهه‌ها صرف هزینه‌های بی‌رویه و فساد در میان نخبگان حاکم آغاز شد. این وضع همچنین بانک‌هایی را که وام‌های سنگینی به دولت اعطا کرده بودند، وادار کرد دسترسی مردم را به حساب‌های پس‌اندازشان محدود کنند.

پربیننده ترین خبرها