روسیه: آمریکا از 300 تُن اورانیوم ضعیف شده در عراق استفاده کرد

روسیه: آمریکا از 300 تُن اورانیوم ضعیف شده در عراق استفاده کرد
شنبه 5 فروردين 1402 - 04:45

فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه یادآوری کرد که آمریکا در جریان حمله به عراق، دستکم از 300 تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد.

العالم-اروپا

«ایگور کریلوف»، فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه امروز جمعه از جنایت آمریکا در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ پرده برداشت.

شبکه خبری المیادین به نقل از کریلوف گزارش داد، آمریکا در جریان حمله به عراق، دستکم از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد.

وی در این زمینه ادامه داد: واشنگتن در آن زمان، برای حمله به اهدافی در شهرهای عراق از جمله العماره، بغداد، بصره، کربلا و الفلوجه، از اورانیوم به شکل گسترده استفاده می‌کرد.

این فرمانده ارشد روس افزود: به خاطر استفاده از این گلوله‌ها، وضعیت پرتویی در شهر الفلوجه بسیار بدتر از شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بود. این شهر، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود.

کریلوف خاطر نشان کرد: به گفته دولت عراق، در سال ۲۰۰۵، میانگین ابتلا به سرطان در این کشور به خاطر استفاده از گلوله‌های [حاوی] اورانیوم ضعیف شده از ۴۰ به ۱۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بغداد به همین دلیل از آمریکا در سال ۲۰۲۲ شکایت کرد و خواستار پرداخت غرامت شد، تصریح کرد: گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به طور خاص، از سوی ناتو مورد استفاده قرار گرفت.

در توجیه استفاده از این سلاحهای کشنده، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه هفته جاری مدعی شد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده سلاح های متعارف هستند و خطر رادیواکتیو ایجاد نمی کنند.

کربی در نشست خبری مرتب خود به خبرنگاران گفت: «استفاده از این نوع مهمات بسیار رایج است و برای دهه‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.» وی بدین ترتیب در مورد عرضه گلوله های دارای جزء هسته‌ای به اوکراین، که توسط طرف انگلیسی وعده آن داده شده، اظهار نظر کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم یادآور شد که ارسال مهمات دارای اورانیوم ضعیف شده توسط لندن به کی‌یف، گامی دیگر به سوی «توسعه جدی درگیری نظامی و افزایش عواقب آن» خواهد بود. او اشاره کرد که استفاده از چنین مهماتی توانایی اوکراین برای تولید مواد غذایی با کیفیت بالا و بدون آلودگی رادیو اکتیو را به شدت کاهش خواهد داد و عواقب خطرناک آن متوجه مردم اوکراین است.

پربیننده ترین خبرها