ترکیه: نفت منطقه کردستان عراق را بدون اجازه بغداد صادر نمی کنیم

ترکیه: نفت منطقه کردستان عراق را بدون اجازه بغداد صادر نمی کنیم
شنبه 5 فروردين 1402 - 14:14

ترکیه صادرات نفت منطقه کردستان عراق از بندر جیهان را به موافقت بغداد مشروط کرد.

العالم ـ عراق

وبسایت بغداد الیوم به نقل از منابع آگاه عراقی نوشت که ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان از بندر جیهان تا زمان کسب مجوز از سوی بغداد، ممانعت می‌کند.

به گفته این منابع، مقامات ترکیه به دولت عراق گفته‌اند که هرگز اجازه حرکت به کشتی‌های حامل نفت کردستان عراق در بندر جیهان را نخواهند داد، تا زمانی که بغداد با آن موافقت کند.

این خبر پس از آن است که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در ۱۳ ماه میلادی جاری اعلام کرد که بغداد و اربیل بر سر موضوعات باقی مانده به توافق رسیده‌اند.

او گفت که دو طرف تفاهمات شفافی داشته‌اند و در صورت بروز هرگونه اختلافی میان بغداد و اربیل، کمیته ویژه‌ای به آن رسیدگی خواهد کرد.

به گفته السودانی، قرار بر این شده تا تمامی منابع حاصل از فروش نفت در منطقه کردستان به یک حساب بانکی متعلق به بغداد منتقل شود و تفاهمات میان بغداد و اربیل، نشان از حرکت دو طرف به سمت تصویب قانون نفت و گاز دارد.

از سوی دیگر «محمد السودانی» چهار روز پیش در یک سفر رسمی وارد ترکیه شد و با مقامات این کشور به گفت‌و‌گو نشست که به نظر می‌رسد ممانعت ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان، از نتایج این سفر باشد.

به گزارش فارس، منطقه کردستان عراق به مدت طولانی نفت خود را از طریق خط لوله‌ای به بندر جیهان ترکیه انتقال داده و از آن‌جا به بازارهای جهانی به فروش می‌رساند، بدون اینکه عائدی آن را به دولت مرکزی بدهد که این مسأله در سال‌های اخیر موجب تنش میان اربیل و بغداد شده است.

پربیننده ترین خبرها