تداوم اعتراضات و گسترش نافرمانی در ارتش رژیم اشغالگر

شنبه 5 فروردين 1402 - 18:35

تداوم اعتراضات در فلسطین اشغالی به طرح “اصلاحات قضایی ” ، تندروترین کابینه رژیم صهیونیستی، نگرانی از احتمال جنگ داخلی و شکاف در این رژیم و نافرمانی در داخل ارتش اشغالگر را تشدید کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

ادامه اعتراضات برای سومین ماه متوالی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، ترس از جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی را تشدید کرده و همزمان با اصرار نتانیاهو برای تصویب و اجرای طرح اصلاحات قضایی، نافرمانی در داخل ارتش نیز گسترش یافته است.

کانال ۱۳ تلویزیون عبری‌زبان نیز گزارش داد، ۲۰۰ خلبان نیروهای ذخیره اسرائیل اعلام کردند که در اعتراض به طرح کابینه نتانیاهو برای اصلاح سیستم قضایی، دیگر در محل خدمت خود حاضر نخواهند شد. این امر بر نیروی هوایی این رژیم تاثیر چشمگیری خواهد گداشت.

چنین مواضع مشابهی را سایر یگان‌های ارتش اشغالگر از جمله چتربازان اعلام کرده‌اند. پیشتر نیز ۳۷ تن از ۴۰ خلبان ذخیره دو اسکادران، که هنوز جزو خلبانان فعال این نیرو هستند، اعلام کردند در تمرینات برنامه‌ریزی‌شده با جنگنده اف-۳۵ شرکت نمی‌کنند.

رهبران نظامی نسبت به خطرات امنیتی این بحران در داخل و خارج هشدار داده‌اند. هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اشغالگر خطاب به نتانیاهو ابراز نگرانی کرده که شمار سربازان ذخیره که در اعتراض به اصلاحات قضایی طی هفته‌های اخیر از حضور در ارتش خودداری کرده‌اند، افزایش یافته است.

هالیوی به نتانیاهو گفته که در صورت تصویب اصلاحات قضایی، این امر منجر به بروز بحران عمیق در نیروهای مسلح می‌شود و به قدرت عملیاتی ارتش اسرائیل آسیب وارد خواهد کرد.

پیش از این یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز تمایل خود را به توقف روند تصویب طرح اصلاحات قضایی ابراز داشته و هشدار داده بود که ارتش اسرائیل در سایه اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو به سمت پرتگاه خطرناکی پیش می‌رود.

با این حال، نتانیاهو نه تنها از حمایت خود از اصلاحات قضایی عقب‌نشینی نکرده، بلکه تأکید کرد که شخصاً برای تصویب آن مداخله خواهد کرد. همزمان، گالی باهاراف-میارا، دادستان کل رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به نتانیاهو به او گوشزد کرده که ورود او به اصلاحات قضائی با توجه به اتهامات مطرح شده علیه او در چند پرونده فساد نقض قانون محسوب می‌شود.

اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم و شماری از فرماندهان آن درباره وقوع جنگ داخلی و خونریزی هشدار داده‌اند.

پنجشنبه گذشته نیز پارلمان رژیم صهیونیستی قانونی را تصویب کرد که به مشاور قضایی کابینه اجازه عزل نخست‌وزیر و اعلام ناتوانی او در انجام وظایف را نمی‌دهد.

پربیننده ترین خبرها