آغاز به کار رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌‎آویو با چاشنی ایران‌هراسی

آغاز به کار رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌‎آویو با چاشنی ایران‌هراسی
چهارشنبه 9 فروردين 1402 - 17:50

سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌‎آویو مرکز رژیم صهیونیستی در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

العالم _ جمهوری آذربایجان

جیحون بایرام‌اُف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست مشترک خبری با الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، همکاری باکو ـ تل آویو را بر اساس درک متقابل و احترام و منافع مشترک عنوان کرد و گفت: جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ یک دفتر گردشگری و تجارت در اسرائیل افتتاح کرد و پس از آن تصمیم گرفت که سفارت رسمی خود را دایر کند.

بایرام‌اُف، افتتاح سفارت را یک شاخص پویا از همکاری دو طرف عنوان کرد و ادامه داد: جمهوری آذربایجان و اسرائیل سال‌هاست که در زمینه امور دفاعی و امنیتی همکاری نزدیکی دارند.

وی با ادعای این که جمهوری آذربایجان از صلح، ثبات و گفتگو در خاورمیانه حمایت می‌کند، اظهار داشت: در جریان این سفر درباره وضعیت منطقه و خاورمیانه گفتگو شد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از تدارک برای برگزاری نشست کمیسیون روابط اقتصادی اسرائیل و جمهوری آذربایجان در باکو در ۲۰ روز آینده خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۱۴۰ شرکت اسرائیلی در آذربایجان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: نشست کمیسیون روابط اقتصادی اسرائیل و جمهوری آذربایجان ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) در باکو برگزار می شود. من مطمئن هستم که این دیدار به همکاری موثر ما کمک خواهد کرد.

بایرام‌اُف گشایش پروازهای مستقیم بین باکو ـ تل آویو، همکاری در زمینه کشاورزی و مدیریت آب و توسعه مناسبات در زمینه علمی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری را از جمله موارد تعمیق روابط بین دو طرف ذکر کرد.

وی با اشاره به تامین حدود ۳۰ درصد نفت اسرائیل از طریق جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان منابع غنی انرژی سبز را داراست و فناوری پیشرفته اسرائیل فرصت‌های زیادی برای کار روی این ظرفیت دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه با بیان این که اسرائیل در طول 30 سالی که اراضی جمهوری آذربایجان تحت اشغال ارمنستان بود، از تمامیت ارضی و حاکمیت آن حمایت کرده است، گفت: تل آویو در طول جنگ 44 روزه قره باغ نیز از مواضع جمهوری آذربایجان حمایت کرد.

وی همچنین اضافه کرد: جمهوری آذربایجان هم اکنون عادی سازی روابط با ارمنستان را بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی و حاکمیت دنبال می کند چرا که هیچ جایگزینی برای عادی سازی روابط دوجانبه وجود ندارد.

بایرام اُف مدعی شد: جمهوری آذربایجان پس از پایان جنگ، اعلامیه سه جانبه آتش بس و برقراری صلح را در دستور کار خود قرار داده است ولی ارمنستان این اقدام را با لفاظی تهاجمی تهدید می‌کند.

وی با اشاره به آغاز روند بازسازی در مناطق آزاد شده منطقه قره باغ، از علاقه شرکت‌های اسرائیلی برای حضور در منطقه و به خصوص تلاش برای احداث «شهرهای هوشمند» استقبال کرد.

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشست مشترک خبری با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، افتتاح سفارت آذربایجان در تل آویو را نشان دهنده عمق روابط راهبردی دو طرف عنوان کرد.

وی با اشاره به برقراری روابط باکو ـ تل آویو از حدود ۳۰ سال پیش، تعیین سفیر و افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان را گامی مهم در تعمیق روابط دو جانبه خواند.

کوهن با اشاره به آغاز به کار رسمی سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل گفت: تصمیم برای افتتاح سفارت، به تعمیق روابط بین دو طرف کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: جامعه بزرگی از یهودیان در جمهوری آذربایجان زندگی می کنند که بیشترین آمار در جهان اسلام محسوب می شود و همین افراد نقش موثری در توسعه مناسبات دو طرف دارند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از همکاری بین باکو و تل آویو در زمینه فناوری سایبری خبر داد و گفت: دو طرف در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت منطقه‌ای، گردشگری، انرژی و امنیت غذایی نیز همکاری نزدیک دارند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش برای ترویج ایران‌هراسی، ایران را یک تهدید منطقه‌ای عنوان کرد و مدعی شد: جمهوری آذربایجان و اسرائیل با خطر مشترک ایران مواجه هستند.

وی بدون اشاره به تهدیدات منطقه‌ای و تروریسم دولتی رژیم صهونیستی، ایران را به ایجاد بی ثباتی و حمایت و تامین مالی تروریسم در خاورمیانه متهم کرد و افزود: ما باید با هم علیه ایران اقدام کنیم.

کوهن تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که ایران توانمندی‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در این نشست مشترک خبری اعلام کرد که در آینده نزدیک به همراه یک هیات بزرگ اقتصادی به آذربایجان سفر خواهد کرد.

پارلمان جمهوری آذربایجان در روز ۱۸ نوامبر سال گذشته میلادی (۲۷ آبان) افتتاح سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به تصویب رساند که به تایید الهام علی‌اُف رئیس جمهوری این کشور نیز رسید.

پس از این اقدام دولت باکو، مختار محمداُف که پیشتر در سمت‌های معاون وزیر علوم و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان فعال بود، به عنوان اولین سفیر این کشور در سرزمین های اشغالی معرفی و فعالیت رسمی وی از چند روز پیش آغاز شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها