انتقاد لاوروف از رویکرد آمریکا در قبال برجام

انتقاد لاوروف از رویکرد آمریکا در قبال برجام
پنج‌شنبه 10 فروردين 1402 - 00:24

وزیر خارجه روسیه در دیدار امیرعبداللهیان ضمن اعلام حمایت روسیه از احیای برجام، از رویکرد آمریکا در خصوص این توافق انتقاد و بر لزوم رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه چهارشنبه (نهم فروردین ماه) در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان در این ملاقات با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای مستمر مقامات دو کشور در سطوح مختلف از جمله وجود ارتباط مستقیم رؤسای جمهور دو کشور و گفتگوهای اخیر آیت‌الله رئیسی و پوتین، گفت: پس از دو دور گفتگوی قبلی ما در تهران و مسکو، خوشبختانه پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف حاصل شد و مناسبات دو کشور در مسیر درست در حال پیشرفت است.

امیرعبداللهیان انجام سفرهای متعدد بین طرفین و پیشرفت‌های حاصله در ابعاد مختلف روابط دوجانبه را نشان دهنده اراده عملی دو طرف برای تقویت همکاری‌ها خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تنظیم معاهده همکاری‌ بلندمدت و راهبردی دو کشور در مرحله پایانی خود قرار دارد و آماده امضا خواهد شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به افزایش حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود ۳.۵ برابر قبلی افزود: این رقم پیشرفت خوبی است، اما با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو‌ کشور، این حجم قابل افزایش بیشتر است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر تکمیل و اجرایی کردن توافقات انجام شده به منظور تقویت همکاری‌های ترانزیتی در مسیر شمال جنوب تأکید کرد و در این رابطه تسریع در اجرای توافقات دو کشور در پروژه راه آهن رشت- آستارا را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم دیپلماسی پارلمانی در کمک به تقویت روابط دو کشور، به سفر موفقیت آمیز اخیر والودین رئیس دومای روسیه به تهران اشاره و ابراز امیدواری کرد که با سفر آتی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه این روند تقویت شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین از روند خوب همکاری‌های خوب دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد.

همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصویب ۴۰ سند مرتبط با عضویت قطعی ایران در سازمان همکاری شانگهای و تقویت همکاری‌ها در چارچوب این سازمان، ابراز امیدواری کرد که روند عضویت ایران در گروه بریکس انجام شود.

همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل، بانکی و پولی، سرمایه گذاری، گمرکی، کنسولی، گردشگری، فرهنگی، رسانه‌ای و همکاری‌های مشترک برای بررسی کنوانسیون حقوقی دریای خزر از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین دیدگاه‌های کشورمان در خصوص تحولات اوکراین، فلسطین، یمن و قفقاز جنوبی را تشریح کرد و با تاکید بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران در قفقاز جنوبی، بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییرات ژئوپلیتیکی در این‌ منطقه را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان بر دعوت محمد مخبر از نخست وزیر روسیه برای شرکت در نشست اقتصادی کشورهای حاشیه خزر در ایران تاکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، گفت: موضوعات مختلفی برای گفتگو و تبادل نظر و همکاری داریم.

لاوروف با اشاره به نتایج آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و اهمیت نقش این کمیسیون در تقویت روابط فیمابین در زمینه‌های مختلف، از آمادگی نخست وزیر روسیه برای سفر به ایران به منظور شرکت در همایش آتی اقتصادی کشورهای همسایه دریای خزر خبر داد.

وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از نرخ رشد همکاری‌های تجاری دو کشور، این روند را نتیجه ثمربخش بودن نشست‌های مشترک مسؤولان دولتی و خصوصی دو کشور خواند.

وی بر اهمیت اجرایی کردن توافقات دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت و نقش راهبردی کریدور شمال جنوب در این زمینه تاکید کرد و از آمادگی روسیه برای همکاری در تکمیل این کریدور خبر داد.

وی از همکاری های ثمربخش دو کشور ایران و روسیه در زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد.

لاوروف همچنین با اعلام حمایت روسیه از احیای برجام، از رویکرد آمریکا در خصوص این توافق انتقاد و بر لزوم رفع کامل تحریم‌های ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین با انتقاد از اقدام غرب در تسلیح اوکراین به انواع سلاح‌ها، اتهامات آمریکا و اروپا علیه ایران در خصوص اوکراین را رد کرد و گفت: اوکراین هیچ دلیل اثبات کننده‌ای در خصوص این ادعاها ندارد و روسیه قبلا پاسخ این ادعاها را رسما داده و این ادعاها را رد کرده است.

لاوروف افزود: همانگونه که از عضویت ایران در شانگهای حمایت کردیم، خواهان امضای توافق برای همکاری تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا هستیم و روند عضویت ایران در بریکس نیز مورد توجه قرار دارد.

دو وزیر خارجه در این دیدار در خصوص مسائل مربوط به افغانستان، یمن، اوکراین، سوریه، قفقاز جنوبی، مسائل مربوط به حوزه دریای خزر و نیز همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها