اعتراضات در اروپا؛ نقش جنگ اوکراین در تشدید تنش ها در اروپا چیست؟

اعتراضات در اروپا؛ نقش جنگ اوکراین در تشدید تنش ها در اروپا چیست؟
پنج‌شنبه 10 فروردين 1402 - 18:23

کارشناسان و ناظران بر این عقیده اند تا زمانی که دولت‌ها مجبور به تغییر سیاست‌های خود در قبال مردم نشوند، اعتراض‌ها در پایتخت‌های اروپایی متوقف نخواهد شد.

العالم - اروپا

کارشناسان روابط بین الملل خاطرنشان کردند که اکثریت شرکت کنندگان در تظاهرات از نسل جوان هستند که آینده را بسیار تیره می بینند و فرصتی برای این اقشار وجود ندارد.

چند شرکت‌ بین‌المللی کنترل دولت‌های اروپایی را به دست گرفته اند؛ انتخابات در این کشورها فقط یک سرپوش است، زیرا دولت‌های اروپایی کاملاً تابع بخش خصوصی هستند و از این راه به سودهای کلانی دست می‌یابند، اما این امر باعث ایجاد شکافی بین طبقات جامعه می‌شود.

اخیراً هزینه‌های زندگی افزایش یافته، اما دستمزدها افزایش نیافته است، بنابراین فاصله زیادی بین سود حاصل از این شرکت‌ها و دستمزدی که پرداخت می کنند، وجود دارد.

کارکنان بخش بهداشت، دانشگاه و معلمان در بریتانیا برای به دست آوردن چند صد پوند در سال در حال تلاش فراوان هستند اما نمی توانند چنین مبلغی را دریافت کنند، حال آنکه دولت بریتانیا و بقیه دولت‌های اروپا با پرداخت های میلیاردی از کشور اوکراین حمایت می کنند. وقتی مردم این را می بینند مسلماً می پرسند چگونه دولت نمی تواند سالی هزار پوند برای زندگی و دستمزد سالانه به ما بپردازد اما همزمان می تواند چند میلیارد برای اوکراین هزینه کند.

این سیاست‌ کشورهای اروپایی باعث نارضایتی مردم این کشورها می‌شود و مردم این کشورها را به اعتراضاتی می‌کشاند که اکثر پایتخت‌های اروپایی را فراگرفته است و تا زمانی که دولت‌ها به خواسته‌های مردم خود تن ندهند، این اعتراض‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و این موضوع حل نخواهد شد.

قدرت‌های غربی شریک جرم غارتگری آمریکا در 30 سال گذشته از طریق مداخله در مناطق عربی، آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین هستند و انتظار می رود بحران‌ در پایتخت‌های اروپایی بدتر شود. اکنون کشورهای اروپایی بهای وابستگی برخی از رژیم های خود به امپریالیسم را می پردازند.

ظهور قدرت‌های اوراسیا، روسیه، ایران، هند و برزیل، خروج اقتصاد بسیاری از کشورهای آفریقایی از دایره وابستگی به غرب استثمارگر، کاهش تحمیل سلطه دلار بر کشورها به دلیل خروج آنها از دایره معامله دلار و استفاده چین، روسیه، ایران، هند و سایر کشورها از ارزهای محلی، بر هژمونی اقتصادی تحمیل شده توسط اروپای غربی و آمریکا بر کشورهای جهان تأثیر منفی گذاشت و همین امر باعث کاهش درآمد این کشورها شده است.

پربیننده ترین خبرها