حملات هیستریک اسرائیل به سوریه؛ دلایل و اهداف

حملات هیستریک اسرائیل به سوریه؛ دلایل و اهداف
دوشنبه 14 فروردين 1402 - 13:36

حملات هوایی و موشکی اسرائیل به سوریه که اخیرا به طرز چشمگیری شدت یافته، سوالات بسیاری از از جمله درباره دلایل چنین اقدامات هیستریکی این رژیم ایجاد کرده است به‌ویژه که ناظران احتمال وقوع جنگ داخلی در فلسطین اشغالی را نتیجه طرج جنجالی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو محتمل دانسته‌اند.

العالم- کشکول

درک این رفتار هیستریکی اسرائیل دشوار است مگر آنکه آن را در چارچوب تحولات شتابنده منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهیم؛ تحولاتی که در هم‌تنیده و مرتبط با هم هستند و همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

اگر نگاهی گذرا به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بیندازیم می‌بینیم که ائتلاف آمریکایی- صهیونیستی از بسیاری از آنها غافلگیر شده است به‌نحوی که این دو طرف تصور می‌کردند که حملات‌شان به سوریه، بر دیگر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر نمی‌گذارد و همچنین این حملات بدون پاسخ خواهند ماند.

در راس این تحولات، احیای روابط ایران و عربستان سعودی است که همچنین صاعقه‌ای بر سر آمریکا و اسرائیل فرود آمد و توطئه این دو را برای تشکیل ناتوی "عربی- اسرائیلی" به رهبری ایالات متحده علیه ایران، در نطفه خفه کرد.

از سوی دیگر، احیای روابط کشورهای عربی و سوریه، که با همگرایی سعودی و سوریه به اوج رسیده است به نحوی که ریاض قصد دارد از سوریه برای مشارکت در نشست اتحادیه عرب که در عربستان برگزار خواهد شد، رسما دعوت به‌عمل آورد به معنای شکست توطئه آمریکایی- صهیونیستی برای تضعیف سوریه و تجزیه آن است.

عادی‌سازی روابط ایران و سعودی و نیز همگرایی سوریه و سعودی ضربه مهلکی از یک سو بر پدیده عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر، بر توطئه محاصره و تضعیف محور مقاومت وارد کرده است.

اذعان قابل توجه مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، مبنی بر ناتوانی نیروهای اوکراینی و ناتو در بازپس‌گیری اراضی عمدتا روس‌نشین در اوکراین از روسیه، را نمی‌توان غیرمرتبط با تحولات در منطقه ارزیابی کرد. این اذعان در واقع اذعان به شکست توطئه آمریکا در اوکراین است که برای جنگ با محور روسی- چینی آغاز شده که میدان را برای آمریکا به‌ویژه در منطقه خاورمیانه تنگ‌تر کرده است.

لذا، حملات تجاوزکارانه به سوریه یا انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده از جمله در منطقه المزه سوریه و همچنین در سن پترزبورگ در شمال غربی سوریه و نیز تلاش برای تحریک ایران از طریق ارسال هواپیمای نظامی آمریکا برای نقض حریم هوایی ایران، از جمله اقدامات ائتلاف شر آمریکایی- صهیونیستی است که می‌خواهد از شکست توطئه‌هایش علیه محور مقاومت و نیز محور روسی- چینی انتقام بگیرد.

پربیننده ترین خبرها